24 November, 2014

Menetapkan Kriteria Pemilihan Saham

Menentukan saham mana yang patut diselidiki lebih lanjut

Bagi Value Investor, kelemahan pasaran saham dalam tempoh dua tiga bulan lepas mungkin telah membuka sedikit peluang untuk membeli saham yang undervalued walaupun sebahagian besar pasaran masih lagi agak mahal.

Saya menggunakan kriteria berikut untuk meninjau saham mana yang dimasukkan dalam Watchlist saya.  Saham dalam Watchlist ini ialah saham yang akan diselidiki dengan lebih lanjut, termasuk membaca laporan tahunan penuh, keputusan beberapa tahun lepas, meninjau produk dan pengurusan, membaca laporan penganalisis dan sebagainya.

Berikut adalah ukuran yang saya gunakan untuk memasukkan saham dalam Watchlist. Klik untuk lihat dengan lebih jelas:


Saya gunakan laman web shareinvestor.com.my untuk rangka custom screen yang menunjukkan apa ukuran yang saya mahu sahaja untuk memudahkan saya  membuat penilaian pantas sama ada saham tertentu telah memenuhi kriteria pembelian saya.

1. ROE - Pulangan atas ekuiti ialah kriteria pertama yang saya lihat. Lazimnya saya suka jika syarikat tersebut mempunyai ROE lebih 10%

2. PE Ratio - Faktor kedua ialah nisbah harga pendapatan. Lazimnya saya pilih saham dengan PE di bawah 10 dengan fundamenals lain yang kukuh. Jika PE lebih 10, saya perlu pastikan bahawa untung mempunyai potensi besar untuk meningkat bagi menjustifikasi PE yang tinggi.

3. EPS -  Saya bandingkan Rolling EPS dan EPS (Pendapatan Sesaham) untuk melihat situasi untung semasa syarikat berbanding untung pada tahun sebelumnya. Faktor pertumbuhan untung adalah penting.

4. Div Yield - bukan semua syarikat yang membayar dividen. Tetapi jika syarikat tersebut membayar dividen, pulangan dividen 3% atau lebih amat memuaskan. Perlu diingat Div Yield ini dikira berasaskan harga semasa dan bukannya nilai par.

5.  P/NAV - Harga berbanding nilai buku atau juga kadangkala diolah sebagai Price to Book Value, mencerminkan harga berbanding nilai aset bersih (semua asset tolak semua liabiliti) syarikat. Bagi saya P/NAV kurang daripada satu adalah bonus, tetapi tidak harus dijadikan kriteria utama.

6.  Net Debt to Equity - Nisbah hutang ekuiti. Seperti yang dilihat dalam jadual di atas, saya suka syarikat yang hutangnya sangat rendah atau amat kecil, tetapi ini tidak terlalu penting bagi sesetengah pelabur lain. Cuma ini pilihan peribadi saya sahaja.

Saya akan gunakan budi bicara untuk melihat saham mana yang mana analisis lanjut boleh dilakukan untuk seterusnya dimasukkan dalam Buylist dengan matlamat membeli sahamnya pada harga yang saya anggap sesuai.

Nota:
Walaupun menetapkan kriteria umum untuk membuat penyelidikan lanjut, keputusan jual beli akhir saya amat bergantung kepada budi bicara dan 'feel' dan tidak menggunakan formula tertentu atau menunggu setup tertentu atau apa-apa pun. Setiap saham dikaji berasaskan situasi uniknya. Ini untuk saya tetapi anda patut gunakan kaedah yang sesuai dengan anda.

7 ulasan:

Akh Investor berkata...

Assalamu'alaikum Mr Razali.
I'm very interested with your blog because it's among the few, or at least the only blog so far that I found, which talks about malaysian stock market, with underlying concept of value investing. I really hope we can establish contact, because I wish to learn and exchange ideas with you about value investing especially in the malaysian stock market. Hope to hear a reply from you soon.
Thanks

Unknown berkata...

APM is also under my watchlist and based on current price RM5.30, I think it's very attractive.

Unknown berkata...

Memyself....thanks for reading my blog. You can also connect with me on FB or LinkedIn, but I'm more active on FB.

Unknown berkata...

Mohd Azizi,

APM even reache RM5.20 recently, but need to balance it with the probably lower earninsg for FY14 and 15. Still If you have a 3 - 5 year time horizon, its very attractive.

Unknown berkata...

Berdasarkan financial ratio di shareinvestor, ada dua jenis ratio yg confused kan saya iaitu per share data(adjusted) dan per share data historical.. Boleh tuan terangkan apa beza dua data ni sebab contohnya eps kedua-dua data ni mmg berbeza..wassalam

Unknown berkata...

Salam Heikal Hamid

Adjusted bermaksud dilaraskan untuk mengambil kira saham baru yang diterbitkan pada tahun semasa.

Lihat pada nota:


Notes
1.Market Ratios (Historical) are calculated using the Historical Financials. Market Ratios (Adjusted) are adjusted for share splits, bonus issues, share consolidations, rights issues and other changes in share capital (such as placement shares). The latest number of shares are used to calculate these adjusted ratios and are applied right across all the full year results. ShareInvestor updates the total number of shares in issue on a best effort basis.
2.Share splits, bonus issues, share consolidations and rights issues are updated on the ex-date whereas other changes in share capital are updated within 7 working days of the release of the company's latest Results Announcement.

Unknown berkata...

ok faham..terima kasih tuan