09 November, 2014

Analisis Saham Dengan Shareinvestor WebPro

Khidmat asas RM240 setahun cukup untuk data fundamental lengkap

Pada tahun lepas, Bursastation, penyedia perkhidmatan data saham yang saya langgan dan pernah saya ulas perkhidmatannya dalam buku dan blog saya telah menghentikan perkhidmatan Basic (asas) yang lebih murah.

Tetapi sebagai ganti, syarikat yang sama telah menyediakan perkhidmatan Shareinvestor WebPro di www.shareinvestor.com.my yang membekalkan maklumat fundamentals yang jauh lebih menyeluruh dan juga kemudahan analisis teknikal asas. 

Bagi pelabur fundementals yang melabur berasaskan kekuatan perniagaan, data yang diberikan oleh Shareinvestor boleh memudahkan kerja anda. Segala analisis yang saya terangkan dalam buku Bijak Melabur tak perlu dikira sendiri. Hanya perlu fahamkan sahaja maksud data, kerana semua maklumat sudah disediakan.

Berikut adalah antara data yang dibekalkan menerusi perkhidmatan ini berasaskan contoh syarikat yang dinamakan Homeritz. Sila klik pada gambar untuk melihat dengan lebih jelas.

1.  Carta sehingga lima tahun, termasuk pelbagai pilihan data teknikal.


2.  Maklumat fundamentals sepintas lalu mengenai saham syarikat.


3.  Sebahagian besar nisbah kewangan bukan sahaja untuk satu tahun supaya kita boleh melihat trend dan peningkatan prestasi.

 
 4. Dividen yang telah dibayar:
 
 
5. Perbandingan sektor dan kumpulan saham.
 
 
Data yang dipaparkan di atas adalah sebahagian sahaja dan ada pelbagai lagi maklumat yang disediakan seperti pergerakan harga, penyata kewangan, keputusan suku tahunan, pulangan saham, trend hasil dan untung dan portfolio saham yang boleh dimanfaatkan sepenuhnya oleh pelabur. 
 
Pendek kata dengan semua maklumat ini, anda tidak perlu menjalankan pengiraan sendiri sebaliknya hanya perlu melengkapkan analisis dengan menilai kualiti pengurusan dan syarikat secara keseluruhan, kerana maklumat dan nisbah kuantitatif semuanya sudah disediakan.
 
Nota:
Saya menggunakan perkhidmatan Shareinvestor WebPro dan ini merupakan ulasan produk demi manfaat pembaca dan bukannya iklan daripada pengeluar produk yang diulas. Saya mengambil pelan asas dengan data Malaysia.
 
Malah dengan bayaran tambahan (saya tak ambil pilihan ini) anda boleh menerima anggaran penganalisis (consensus estimates) tentang saham dan juga penapis saham (stock screener) yang boleh menyenaraikan saham yang memenuhi kriteria tertentu.
 
Pelabur yang menggunakan analisis teknikal lanjutan lazimnya menggunakan perkhidmatan Shareinvestor Station yang lebih mahal.

1 ulasan:

Heikal berkata...

Ulasan terbaik..saya pun mgikut langkah razman dgn melanggan shareinvestor ni..betul2 amat membantu utk menilai saham yg sya target