07 September, 2014

8 Petua Pelaburan Charlie Munger, Orang Kanan Warren Buffett

Pelabur tersohor yang  mempunyai rekod pencapaian cemerlang sebagai pelabur dan mainkan peranan penting sebagai No.2 di Berkshire Hathaway

Charlie Munger ialah Naib Pengerusi Berkshire Hathaway, syarikat pegangan yang diterajui oleh Warren Buffett. Beliau yang pada mulanya merupakan seorang peguam telah menjadi rakan kongsi firma pelaburan sendiri dan selepas itu menyertai Buffett di Berkshire Hathaway.

Walaupun kurang terkenal berbanding Buffett, Munger juga seorang pelabur yang handal. Berikut adalah rekod prestasi Charlie Munger sebelum beliau berganding bahu dengan Buffett.

 
Saya telah mengumpulkan 8 petua pelaburan Charlie Munger di bawah daripada pelbagai sumber:
  1. Labur dalam syarikat yang mana operasinya boleh kita fahami, dengan ciri tertentu yang memberikannya kelebihan daya saing yang mampu dikekalkan.
  2. Pihak pengurusan syarikat hendaklah mempunyai bakat dan integriti yang tinggi.
  3. Pastikan bahawa harga saham adalah munasabah dan memberikan sedikit margin of safety.
  4. Setiap pelabur perlu melabur mengikut keperluan dan ciri psikologinya sendiri. Jika kerugian membuatkan anda rasa resah, lebih baik melabur secara konservatif atau hanya menabung sepanjang hayat.
  5. Adalah mustahil untuk menjadi pelabur yang bijak tanpa membaca secara meluas dalam pelbagai topik.
  6. Jika anda melabur dalam jangka masa yang panjang, pasti ada masa di mana anda akan mengalami kerugian dan kaedah pelaburan anda dipersoalkan. Anda perlu menerima hakikat ini.
  7. Volatility atau turun naik sesuatu saham mencipta peluang untuk pelabur yang sanggup bersabar.
  8. Kadangkala kita perlu melabur dan mengambil pendekatan yang berbeza daripada sebahagian besar daripada pelabur lain.
Menurutnya sebab utama kaedah pelaburan seperti yang diamalkan oleh Buffett dan beliau sendiri tidak mendapat sambutan dalam dunia pelaburan dan akademik ialah kerana ia terlalu ringkas dan nyata. 

Sebagai penutup, saksikan video sebahagian daripada temu ramah dengan Munger di saluran BBC. Nasihat mengenai pelaburan bermula pada minit ke-6:



Nota: Sebahagian daripada maklumat yang terkandung dalam artikel, termasuk jadual prestasi Charlie Munger, dipetik daripada blog bertajuk A Wealth of Common Sense oleh Ben Carlson.

Tiada ulasan: