02 September, 2013

Laporan Tahunan Sebagai Asas Penyelidikan

Penilaian Saham Bermula Dengan Membaca Laporan Tahunan Syarikat

"Jika anda hanya membaca laporan tahunan syarikat, anda sudah lebih maklum daripada 98 peratus daripada pelabur lain, manakala jika anda membaca nota kepada penyata kewangan, kaedah penilaian anda sudah lebih teliti daripada 99.5 peratus daripada pelabur lain," Jim Rogers.

Dalam kesibukan meneliti turun naik harga saham dan pergerakan carta, ramai pelabur terlupa bahawa saham itu mewakili pemilikan dalam sesebuah perniagaan. Prestasi perniagaan pula diukur, antara lain, berasaskan untung yang dicatatkan, aset yang dimiliki dan dividen yang dibayar.

Dokumen yang memberi gambaran paling menyeluruh tentang prestasi syarikat pada setiap tahun ialah Laporan Tahunan syarikat. Walaupun banyak maklumat lain perlu dikumpulkan, di sinilah bermulanya proses penilaian sesuatu saham.

Laporan tahunan kini boleh didapati dengan mudah. Semua laporan syarikat tersenarai boleh dimuat turun daripada laman web Bursa Malaysia. Pembaca boleh pergi ke bahagian senarai syarikat di Bursa Malaysia.

Pilih syarikat yang dikehendaki dan kemudian klik pada pautan Annual Report. Memandangkan sungguh mudah untuk mendapatkan laporan tahunan, tiada alasan untuk mengabaikannya.

Maklumat Penting Dalam Laporan Tahunan

> Ringkasan Prestasi Kewangan Lima Tahun Lepas.

Lazimnya diletakkan pada bahagian awal laporan tahunan, ringkasan prestasi lima tahun ini memberikan gambaran menyeluruh tentang keputusan syarikat untuk tempoh lima tahun. Kita lihat contoh laporan tahunan APM Automotive.

Laporan Tahunan APM Automotive  

Faktor penting yang boleh kita tinjau serta-merta termasuk:
  1. Trend peningkatan hasil (revenue)
  2. Pendapatan sesaham (earnings per share)
  3. Peningkatan nilai asset bersih sesaham (net tangible assets)
  4. Pulangan atas ekuiti (return on equity) bagi pemegang saham
  5. Dividen (bagi syarikat yang membayar dividen)

> Penyata Untung Rugi, Lembaran Imbangan, Penyata Aliran Tunai

Ketiga-tiganya dinamakan penyata kewangan syarikat. Penyata untung rugi memberikan kita gambaran tentang paras untung serta kos syarikat. Lembaran imbangan pula menunjukkan kedudukan aset / liabiliti syarikat, termasuk paras hutang dan kedudukan aset cair.

Manakala penyata aliran tunai juga tidak kurang penting, kerana menunjukkan berapa banyak tunai sebenar yang dapat dihasilkan daripada syarikat dalam operasnya. Disebabkan sistem perakaunan adalah berasaskan konsep akruan, paras untung tidak sama dengan tunai yang dihasilkan. Tunai perlu diambil sebagai faktor sokongan kepada untung.

Nota kepada Penyata Kewangan

Nota ini memberikan gambaran lebih jelas tentang item dalam penyata kewangan. Oleh kerana item tersebut adalah gabungan antara pelbagai item, nilai yang ditunjukkan dalam penyata kewangan boleh dilihat dengan lebih terperinci lagi.

Maklumat Yang Harus Dibaca Tetapi Perlu Dinilai Dengan Kritis

Penyata Pengerusi dan Tinjauan Operasi yang boleh didapati pada bahagian awal Laporan Tahunan adalah penting dan seharusnya dibaca kerana memberikan pandangan pihak pengurusan kanan tentang prestasi dan hala tuju syarikat.

Bagaimanapun, perlu diingat bahawa bahagian ini biasanya disediakan oleh jabatan perhubungan awam syarikat dan bukannya maklumat berkecuali. Mereka lazimnya akan memberikan gambaran yang lebih optimistik. Maklumat ini  harus diimbangi dengan pandangan penganalisis bebas dan berita lain tentang syarikat.

Banyak syarikat yang kukuh akan memberikan tinjauan dan pandangan yang seimbang, tetapi ada yang tidak.  Pelabur perlu berhati-hati apabila menilai maklumat ini.

Perbandingan

Apabila mempertimbangkan untuk membeli saham, maklumat dalam laporan tahunan juga perlu dibandingkan dengan syarikat pesaing dan atau syarikat yang mempunyai saiz lebih kurang sama sepertinya. Ini penting kerana kadangkala kita mungkin berpendapat sesuatu syarikat itu cukup baik tetapi mungkin pesaingnya lebih cemerlang dan boleh didapati pada harga yang lebih murah.

Analisis tidak harus berhenti dengan laporan tahunan sahaja, maklumat dari sumber lain juga perlu diperolehi, seperti laporan penganalisis mengenai syarikat, laporan akhbar, laporan suku tahunan, pengumuman kepada Bursa Malaysia dan juga laman web syarikat.

Kesimpulannya ialah laporan tahunan patut dijadikan sebagai dokumen asas yang digunakan untuk menilai sama ada sesuatu saham harus dibeli, dan harus dipantau setiap tahun untuk menentukan bahawa saham tersebut patut terus dipegang.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam Tuan,
Apa pendapat tuan tentang saham PBA.
Saham utiliti termurah, mungkin EPS akan naik berikutan peningkatan 'surcaj' air.
T/kasih.

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Wasalam Tuan,

Saya tak 'follow'saham ini.

Tetapi, jika Tuan berminat pastikan bahawa peningkatan surcaj air tersebut akan diterjemahkan kepada peningkatan EPS.

Selain itu pastikan aspek lain syarikat adalah cukup kukuh, termasuk pengurusannya.

Pastikan syarikat ini berupaya memanfaatkan sepenuhnya kenaikan hasil tersebut sebelum membeli.