16 September, 2013

Strategi Beli dan Pegang Untuk Jangka Panjang

Strategi kukuh tetapi untuk saham berkualiti atau dana indeks sahaja

Strategi beli dan pegang atau buy and hold ialah strategi yang digunakan oleh ramai pelabur tersohor termasuk Warren Buffett, Ken Fisher, Philip Fisher, Peter Lynch dan John Bogle, walaupun masing-masing mempunyai teknik yang sedikit berbeza.

Biasanya pelaburan buy and hold dibuat untuk tempoh antara 3 - 5 tahun tetapi bagi Buffett atau Philip Fisher, kaedah mereka lebih mirip kepada teknik buy and hold forever, atau beli dan pegang untuk jangka masa yang sangat panjang.

John Bogle pula menggalakkan pelabur melabur dalam dana indeks pasif, yang mewakili seluruh pasaran, dan memegangnya untuk tempoh yang lama.

Tetapi strategi ini bukan untuk semua saham, kerana ada lebih banyak saham yang kurang berkualiti atau berkualiti sederhana di Bursa Malaysia.  Saham seperti ini tidak akan memberikan pulangan yang memuaskan dalam jangka panjang dan hanya akan mengikat modal pelaburan kita.

Berikut adalah antara ciri-ciri saham berkualiti yang boleh dipegang untuk jangka panjang:
  1. Syarikat yang sedang mengembangkan operasi dengan pasaran yang luas.
  2. Pengurusan syarikat yang sangat mantap
  3. Mempunyai nama atau jenama yang kukuh.
  4. Berpotensi meningkatkan jualan tahun demi tahun
  5. Menunjukkan trend peningkatan untung, walupun tidak semestinya untung naik setiap tahun
  6. Mampu meningkatkan aset ketara bersih (NTA) tahun demi tahun
  7. Syarikat dengan pertumbuhan sederhana tetapi harga sahamnya rendah
  8. Berada dalam industri yang sedang berkembang maju
Bukan semua faktor di atas mesti wujud, tetapi syarikat yang mempunyai kebanyakan ciri di atas yang boleh dibeli pada harga berpatutan biasanya boleh dipegang untuk jangka panjang.

Saya pernah memaparkan beberapa saham berkualiti dengan ciri di atas dalam buku saya Panduan Bijak Melabur yang diterbitkan pada 2009.  Berikut adalah prestasi saham tersebut sehingga kini.

F&N Holdings
 
DiGi

KPJ Healthcare
 
Saya tekankan sekali lagi bahawa hanya segelintir saham yang mencatatkan kenaikan harga seperti ini dan adalah lebih mudah untuk menunjukkan kenaikan saham selepas ia telah berlaku daripada memilih saham tersebut sebelum kenaikan.

Walau apa pun, cara terbaik untuk memilih saham seperti ini ialah membeli syarikat berkualiti dengan ciri-ciri yang disebutkan di atas pada harga yang berpatutan. Harga berpatutan bukan bermaksud harga yang rendah semata-mata, tetapi harga yang munasabah dengan nilai syarikat.

Nota: Saham yang dipaparkan ini tidak semestinya akan menunjukkan kenaikan sama pada masa depan, kerana ada yang mungkin sudah mencapai tahap matang atau harganya berada di paras yang agak tinggi.

Tiada ulasan: