30 September, 2013

Syarikat Pengeluar Aksesori Bilik Tidur Kukuh

Yoong Onn kelihatan undervalued dari segi keuntungan dan aset

Kebelakangan ini, sejak indeks berada hampir dengan paras tertinggi dalam sejarah, semakin sukar untuk mencari saham yang undervalued memandangkan harga kebanyakan saham telah naik.

Satu daripada syarikat yang masih kelihatan undervalued kerana kurang diberi perhatian ialah Yoong Onn (YOCB), pengeluar linen dan aksesori bilik tidur yang beribu pejabat dan mempunyai kilang di Nilai.

Syarikat ini ialah pengeluar 14 jenama untuk pelanggan sederhana hingga mewah, antaranya termasuk Novelle, Jean Perry, Diana, Genova dan Louis Casa. Syarikat juga mempunyai gedung runcit tersendiri yang dinamakan Home's Harmony dan Home's Warehouse.

Berikut ialah ringkasan prestasi syarikat sehingga tahun kewangan 2013:

Tahun
    EPS (sen)
  Div (sen)
2009
8.7
0.0
2010
9.7
5.3
2011
11.4
0.0
2012
10.8
3.5
2013
12.6
3.5
Sumber: Dynaquest

Pada tahun kewangan berakhir 30 Jun 2013, aset ketara bersih (NTA) sesaham syarikat bernilai RM0.87 sen. Secara perbandingan, harga Yoong Onn diperdagangkan antara harga RM0.62 - RM0.71 dalam tempoh tiga bulan lepas.

Berikut adalah carta saham Yoong Onn untuk tempoh setahun lepas:

Bursastation

Jumlah dividen yang dibayar pada tahun 2013 ialah 3.5 sen. Jika kita mengambil harga penutup hari ini pada 70 sen (dibulatkan).  Dividend yield ialah 5%, satu pulangan yang agak memuaskan.

Nisbah P/E  berasaskan EPS 2013 ialah 5.5, angka yang agak rendah, menghasilkan earnings yield (E/P) sebanyak lebih 17%.

Syarikat ini sedang mengukuhkan jenama dan berpotensi meneruskan perkembangannya di Malaysia selain meluaskan pasaran eksport. Walaupun jika prestasi kewangan syarikat mendatar, penilaiannya yang rendah memberikan margin of safety kepada pelabur.

Risiko bagi pelabur ialah keadaan makroekonomi dan pasaran semasa, kerana jika pasaran turun secara keseluruhan, saham ini juga mungkin turun, tetapi mungkin tidak sebesar penyusutan pasaran. 

Kejatuhan pasaran akan membuka peluang yang lebih menarik untuk membeli.

Nota: Ini hanya pandangan peribadi sahaja, bukan cadangan membeli saham. Pelabur diminta membuat penyelidikan sendiri. Untuk mempelajari cara membuat penilaian saham, dapatkan buku Panduan Bijak Melabur.

Tiada ulasan: