04 Mei, 2013

Pasaran Jelas Mencerminkan Ketidakpastian

Pelabur Perlu Bersiap Sedia Untuk Ambil Kesempatan

Pasaran akhirnya menunjukkan sentimen sebenarnya apabila turun sebelum pilihan raya walaupun saya percaya terdapat usaha untuk menyokong kedudukan pasaran sejak seminggu lepas.

Lazimnya keadaan ini mencerminkan ketidakpastian. Buat pertama kali dalam sejarah, kita tidak tahu siapa yang akan menang dalam pilihan raya ini, atau kemungkinan pakatan pembangkang mengambil alih kuasa.

Jika ini berlaku sudah tentulah ketidakpastian akan memuncak buat sementara waktu sehingga Kerajaan baru dibentuk dan hala tujunya telah diketahui.

Bursastation 

Walau apa pun, ketidakpastian mungkin tidak berkekalkan dan window of opportunity terbuka hanya sementara sahaja.  Apabila situasi telah jelas dan perubahan berlaku dengan lancar, maka saya percaya saham akan naik semula. 

Cuma masalah mungkin berlarutan jika majoriti sangat tipis dan mana-mana kerajaan yang dibentuk boleh tumbang pada bila-bila masa.

Saya jangka ramai juga yang sedang menunggu di tepi padang sambil menantikan masa yang sesuai untuk membeli. Dalam jangka panjang, saya berpendapat ekonomi Malaysia akan tetap kukuh tidak kira siapa yang menang, kerana yang memacu ekonomi ialah perniagaan dan bukannya kerajaan.

Reaksi pasaran akan bergantung kepada keputusan pilihan raya, tetapi ini mungkin satu-satunya peluang untuk membeli beberapa syarikat besar dan berkualiti pada harga yang lebih berpatutan.

Jika tiada perubahan berlaku, boleh kembali mencari saham berasaskan kekuatan syarikat tetapi jika perubahan berlaku, cuba ambil kesempatan kerana window of opportunity mungkin amat singkat. Apabila pelabur secara umumnya mula selesa, mereka akan mula membeli dan menaikkan kembali harga.

Bagaimanapun, perkara paling penting ialah untuk mengundi. Ini lebih penting daripada sama ada saham kita naik atau turun. Masa depan negara di tangan kita.

Tiada ulasan: