25 April, 2013

Keuntungan Masa Depan Penentu Kenaikan Harga

Bagaimana untuk meramalkan untung masa depan syarikat?

Menurut sebuah buku bertajuk Value Investing, terdapat tiga sumber nilai bagi saham, iaitu kedudukan asetnya, keuntungan semasa dan juga pertumbuhan masa depannya.  Dua faktor pertama boleh diperolehi daripada laporan kewangan dan laporan suku tahunan. Tetapi faktor ketiga memerlukan penilaian dan pertimbangan dan merupakan penentu utama sama ada sesuatu saham akan naik atau tidak..

Sebenarnya kita tidak dapat meramalkan pertumbuhan untung masa depan dengan ketepatan 100%.  Kita hanya boleh menganggarkannya. Matlamat kita ialah untuk memastikan kita membuat penilaian terbaik.  Jika kita salah, kita cuba belajar dari kesilapan.  Jika faktor yang menyebabkan ramalan untung tersasar ialah faktor yang di luar dugaan, maka kita terima hakikat tersebut.

Itulah sebabnya kita perlu membina portfolio saham dan merupakan salah satu sebab kita perlu mempelbagaikan pelaburan. Tiada siapa yang boleh membuat ramalan dan analisis yang tepat seratus peratus.  Kunci kejayaan ialah membuat lebih banyak unjuran yang betul daripada yang salah. 

Sebagai contoh, jika anda mempunyai 10 saham dalam portfolio saham anda, dan ramalan anda tepat untuk 6 saham di mana harganya naik, anda tersilap dalam dua saham di mana harganya turun, manakala bagi dua saham lagi unjuran anda tidak berapa tepat tetapi anda tidak tersilap sepenuhnya dan harga saham mendatar sahaja, anda sudah menjadi pelabur yang berjaya dan akan mengatasi sebahagian besar pelabur lain.

Jadi kita kembali kembali kepada soalan, bagaimana untuk mermalkan untung masa depan?  Berikut adalah beberapa cadangan. Anda juga boleh membaca buku-buku lain mengenai saham untuk menambah ilmu dan mendapat idea lain yang boleh dimanfaatkan jika sesuai.

1.  Melihat trend untung masa lalu dan menilai kebolehpercayannya.
Pelabur boleh menilai rekod pencapaian 10 tahun dan jika syarikat mempunyai rekod yang konsisten, ini menunjukkan bahawa syarikat konsisten. Melainkan terdapat perubahan ketara dalam industri atau pengurusan, syarikat mungkin boleh meneruskan trend petumbuhan tersebut.

2.  Kualiti pihak pengurusan
Ini merupakan perkara subjektif. Saya selalunya meninjau penarafan yang diberikan kepada syarikat dalam buku Dynaquest Stock Performance Guide sebagai satu cara menilai pengurusan.  Selain itu kenyataan yang dibuat kepada media, dalam laporan tahunan dan juga semasa melancarkan produk boleh memberikan sedikit gambaran.  Keuntungan yang konsisten juga mencerminkan pengurusan yang berkualiti.

3.  Keadaan industri
Suasana industri merupakan faktor yang boleh mempengaruhi keuntungan pada masa depan.  Sekiranya industri dijangka berkembang pesat, kebarangkalian syarikat untuk mencatatkan keuntungan juga bertambah.

4.  Menilai perancangan syarikat
Tinjau bagaimana syarikat bercadang meningkatkan jualan dan keuntungan menerusi laporan tahunan, kenyataan media, siaran akhbar dan sebagainya, termasuk rancangan menambah kapasiti atau meluaskan pasaran.

5.  Mengkaji permintaan terhadap produk syarikat
Unjurkan sama ada produk atau perkhidmatan syarikat akan terus mendapat permintaan yang tinggi atau adakah syarikat akan menghadapi persaingan sengit disebabkan pertumbuhan dan pertambahan syarikat pesaing dalam industri. Selain itu, bagi sesetengah industri seperti komoditi, harga komoditi tersebut adalah faktor penting yang menentukan keuntungan masa depan syarikat.

6.  Keadaan ekonomi
Ekonomi sudah tentu akan mempengaruhi keputusan syarikat.  Semasa ekonomi gawat, banyak syarikat akan rugi atau mengalami kemerosotan untung. Tetapi ramalan ekonomi perlu dilakukan dengan teliti, kerana kadangkala pakar pun boleh tersilap.  Kalau boleh dapatkan sumber ramalan yang berbeza sebelum membuat kesimpulan.

7.  Membaca laporan penyelidikan tentang syarikat
Banyak syarikat di Bursa Malaysia diikuti oleh para penganalisis, yang akan menulis laporan mengenai syarikat secara berkala.  Laporan ini boleh didapati menerusi laman web Bursa Malaysia, syarikat broker anda, Internet atau ringkasan yang diterbitkan di akhbar kewangan seperti The Edge.

Tempoh Masa Pelaburan

Lazimnya tempoh masa pelaburan saya ialah 5 tahun.  Tempoh satu atau dua tahun terlalu awal untuk ramalan menjadi kenyataan.  Mungkin anda bernasib baik apabila kenaikan berlaku dengan serta-merta tetapi lazimnya anda perlu bersabar sedikit.

Malah dalam keadaan tertentu, untung syarikat mungkin memuaskan tetapi harga masih tidak naik-naik, mungkin kerana kurang perhatian daripada pelabur. Ini tidak menjadi masalah selagi syarikat terus mencatatkan prestasi yang baik

Tetapi selepas tempoh tertentu, jika ramalan anda nampak seperti tidak tepat disebabkan prestasi syarikat lebih lemah daripada yang dijangka, maka anda perlu bersedia untuk menjual saham tersebut pada harga terbaik yang boleh diperolehi, walaupun jika anda mengalami kerugian.  

Kesimpulan

Seperti yang saya nyatakan sebelum, kejayaan pelaburan bergantung kepada keupayaan anda memilih lebih banyak saham yang naik daripada yang turun. Jangan terlalu risau jika ada pemilihan anda tidak tepat kerana adalah mustahil untuk membuat unjuran tepat setiap kali. Tetapi pastikan anda membuat penilaian teliti untuk meningkatkan kebarangkalian saham yang anda pilih naik dan bukannya turun.

Tiada ulasan: