07 Februari, 2012

Mengira Pelaburan Bulanan dan Sasaran

Menggunakan mesin pengira di Internet untuk merancang pelaburan

Sekarang ini amat mudah bagi pelabur untuk mengira keperluan pelaburan masing-masing.  Tidak perlu lagi menggunakan mesin pengira kewangan atau menggunakan speadsheet untuk merangka model pengiraan.

Kita lihat dua situasi berikut di mana pelabur boleh memanfaatkan mesin pengira khusus di Internet untuk merancang pelaburan bulanan atau menentukan nilai pelaburan akhir.

Menentukan Pelaburan Bulanan

Andaikan anda mahu memulakan porgram pelaburan bulanan.  Anda memulakan pelaburan dengan RM1,000 dan ingin mengumpulkan 100,000 dalam tempoh 10 tahun.  Pelaburan dijangka menghasilkan pulangan terkompaun tahunan 8 peratus. Berapakah tabungan bulanan yang perlu anda buat?

Kunjungi laman web berikut: http://www.bankrate.com/calculators/savings/saving-goals-calculator.aspx
Masukkan data yang berkenaan ke dalam medan yang disediakan:


Pelaburan bulanan yang diperlukan untuk mencapai sasaran RM100,000 ialah RM533.35.


Menentukan Nilai Pelaburan Akhir

Anda mahu memulakan program pelaburan bulanan. Anda memulakan pelaburan dengan RM1,000 dan anda rasa anda mampu melabur RM300 sebulan. Pulangan yang dijangkakan ialah 8 peratus terkompaun tahunan. Berapakah nilai pelaburan akhir anda selepas 20 tahun?

Kunjungi laman web berikut: http://www.bankrate.com/calculators/savings/compound-savings-calculator-tool.aspx.  Masukkan data yang berkenaan di medan yang disediakan:


Pada akhir tempoh 20 tahun anda akan mengumpulkan RM182,811.

Nota: Kedua-dua mesin pengira ini boleh digunakan untuk mengira simpanan, pelaburan ASB, ASW dan unit amanah dan juga pelaburan saham.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam tt,
boleh komen berkenaan dgn Sara1m...jika boleh email saya kazamsu@yahoo.com.sg

Unknown berkata...

Wasalam,

Artikel terbaru menjelaskan tentang Sara1 Malaysia.