31 Januari, 2012

Prestasai Dana Islam Terbaik - 5 Tahun

Kenanga Syariah Growth masih unggul untuk tempoh 5 tahun

Kita tinjau prestasi 20 Dana Ekuiti Patuh Syariah Malaysia yang terbaik sehingga Januari 2012.  Prestasi disusun mengikut pulangan terkompaun tahunan untuk tempoh 5 tahun

Dipetik daripada Laman Web Morningstar

Daripada carta kita dapat lihat bahawa dua dana daripada Kenanga mencatatkan prestasi terbaik untuk tempoh 5 tahun, manakala CIMB Islamic Dali Growth mendapat tempat ketiga.

Kita dapati bahawa sembilan dana mencatatkan pulangan terkompaun lebih daripada 10% untuk tempoh 5 tahun, satu pencapaian yang boleh dianggap sebagai amat memuaskan.

Sebagai perbandingan, kita cuba lihat pula prestasi Indeks Emas Syariah (biru) dan FBM KLCI (merah) sebagai tanda aras untuk tempoh yang sama.

 Dipetik daripada Bursastation.com


Garis biru di atas menunjukkan Indeks Emas Syariah yang mencatatkan pulangan mutlak 31.3% atau pulangan terkompaun tahunan sebanyak 5.56%.

Indeks tersebut menjadi penanda aras kebanyakan dana yang patuh syariah. Ini bermakna banyak juga dana yang berjaya mengatasi indeks penanda aras masing-masing.

Perlu diingat bahawa pulangan yang diberikan adalah tidak termasuk caj jualan, iaitu 2% bagi pembelian menerusi Internet atau 5 - 6% bagi pembelian menerusi perunding unit amanah.

Nota:  Sebagai contoh, pulangan Kenanga Syariah Growth adalah kira-kira 14.9% jika mengambil kira caj jualan 5% dan kira-kira 15.2% jika mengambil kira caj jualan 2%.  Pengiraan hanya boleh dibuat menggunakan mesin pengira kewangan.

Tiada ulasan: