13 Disember, 2011

Meninjau Peruntukan Aset Anda

Sebahagian besar pulangan bergantung kepada peruntukan aset

Saya pernah menulis posting sebelum ini tentang bagaimana peruntukan aset akan menentukan sebahagian besar daripada pulangan yang anda terima daripada pelaburan anda (klik sini).  Apakah maksudnya peruntukan aset?

Peruntukan aset ialah peratusan aset yang anda pegang dalam setiap kategori aset berbanding jumlah aset yang anda miliki. Kita di Malaysia boleh memiliki pelbagai jenis aset, yang paling lazim termasuk:

Tunai
Aset paling umum sudah pastinya tunai, yang boleh ditabung dalam akaun simpanan, Tabung Haji atau Amanah Saham Kerajaan untuk mendapatkan pulangan. Tunai yang ditabung mempunyai risiko paling rendah.

Rumah Kediaman
Ini seharusnya menjadi aset pertama yang dimiliki oleh golongan muda.  Jangan anggap rumah kediaman tidak memberikan pulangan kepada anda. Sebenarnya rumah ini membolehkan anda menginap tanpa sewa.  Jika tidak membeli rumah, anda terpaksa membayar sewa.  Selain itu, harga kebanyakan hartanah naik dalam jangka panjang.

Unit Amanah
Unit amanah ialah cara yang paling mudah bagi pelabur kecil untuk mendapatkan pendedahan kepada bon, sukuk dan saham di samping mempelbagaikan pelaburan dengan serta-merta.  Risiko yang ditanggung bergantung kepada jenis dana.

Saham
Membeli saham memberikan risiko lebih tinggi.  Tetapi ramai yang mengharapkan pulangan yang lebih lumayan daripadanya dalam jangka panjang.  Mengapa pulangan lebih tinggi diharapkan?  Kerana saham ialah pemilikan dalam syarikat yang menjalankan perniagaan, dan keuntungan yang diraih oleh perniagaan boleh dinikmati oleh pelabur dalam bentuk dividen atau kenaikan harga saham.

Emas
Emas sebenarnya ialah aset yang tidak produktif.  Tidak ada nilai ekonomi yang dijana dengan membeli emas, walaupun pelabur boleh meraih untung daripada kenaikan harga.  Lazimnya orang membeli emas kerana keupayaannya mengekalkan nilai, iaitu naik seiring inflasi.  Emas dulunya dianggap sebagai pelaburan selamat yang bersifat 'defensive'. Namun harga emas telah naik mendadak dalam tempoh 10 tahun lepas, tetapi harganya semakin volatile. Dalam tempoh dua tahun ini, volatility emas telah menaikkan profil risiko/pulangannya. 

Hartanah Sewa
Sesetengah orang lebih suka untuk melabur dalam aset fizikal seperti rumah, pangsapuri, rumah kedai, pejabat tanah dan kediaman percutian untuk disewa. Pelaburan seperti ini memerlukan sedikit kerja fizikal termasuk mencari penyewa dan menyenggarakan hartanah apabila berlaku kerosakan.  Risikonya bergantung kepada jenis hartanah dibeli dan harga dan keadaan pasaran semasa pembelian dibuat.

Peruntukan Aset

Apabila seseorang baru bekerja, beliau biasanya hanya memiliki wang tunai dalam akaun simpanan sahaja, dan mungkin ada pelaburan kecil dalam unit amanah. Selepas itu langkah paling penting ialah membeli rumah kediamannya sendiri, dan pada peringkat permulaan ini rumah akan  merangkumi sebahagian besar daripada asetnya.

Selepas itu barulah beliau akan mempertimbangkan instrumen pelaburan lain sambil gajinya bertambah dan mempunyai lebih wang untuk melabur.

Peruntukan aset adalah penting kerana ia menentukan risiko yang sanggup anda ambil dan pulangan yang anda terima dalam jangka panjang.

Untuk meninjau sama ada peruntukan aset semasa anda sesuai, pertama sekali tentukan peratusan setiap aset yang anda pegang.  Selepas itu lihat tinjauan ekonomi semasa.  Soalan yang perlu anda tanya ialah:
  1. Apakah aset yang anda jangka bakal memberikan pulangan terbaik dalam tempoh 1, 3 atau 5 tahun akan datang?
  2. Apakah aset yang mempunyai risiko paling tinggi dalam tempoh 1, 3 atau 5 tahun akan datang?
Tetapi perlu diingat bahawa jangan peruntukkan peratusan terlalu tinggi untuk satu jenis aset, walaupun anda sangat yakin inilah aset yang akan naik, kerana tiada siapa yang boleh membuat tinjauan yang tepat.  Tambahkan sahaja peruntukan tetapi jangan letakkan semua dana anda di sana.

Satu lagi perkara yang sangat penting dan perlu diberi pertimbangan ialah aset yang memberikan pulangan tertinggi dalam tempoh 10 tahun lepas tidak semestinya akan memberikan pulangan tertinggi dalam tempoh 5 tahun akan datang.

Buat tinjauan berasaskan kedudukan semasa berbanding kedudukan purata dalam sejarah, kemudian nilai sama ada aset ini berpotensi naik dalam tempoh lima tahun.  Unjuran prestasi pada masa depan hendaklah menjadi penentu keputusan anda.

Tiada ulasan: