05 Disember, 2011

BIMB Holdings Catat Prestasi Lemah Pada S3

Tetapi ada pihak sudah tahu dan menjual sebelum keputusan diumumkan
Prestasi lemah suku ketiga langsung tidak disebut dalam siaran akhbar

Baru-baru ini, BIMB Holdings mencatatkan keputusan S3 yang kurang baik dalam pengumuman yang dibuat pada hujung bulan November lepas.

Pendapatan sesaham (EPS) hanya 1.53 sen pada suku ketiga dan jauh lebih rendah berbanding dua suku tahun sebelumnya.  Namun begitu secara kumulatif, BIMB mencatatkan prestasi yang memuaskan untuk tempoh sembilan bulan berakhir dengan EPS 12.14 sen.

Saya pernah menulis tentang BIMB beberapa kali, pertama kali apabila sahamnya masih berada di sekitar RM1.20 - RM1.30 sen.  Sekarang ini sahamnya sudah berada di paras RM1.80 dan pernah mencapai lebih RM2.00.  Malah ada dua tiga penagalisis yang meletakkan penarafan 'buy' pada saham ini.

Tetapi dua perkara menimbulkan kemusykilan.  Pertama sekali ialah pergerakan harga saham BIMB sebelum pengumuman dibuat. Lihat carta di bawah

Pergerakan Harga BIMB 3 bulan:

Dipetik daripada Bursastation

Kita lihat bahawa harga mula jatuh pada hujung Oktober sedangkan pengumuman dibuat pada hujung November.  Adakah kejatuhan ini berkaitan dengan kejatuhan pasaran secara keseluruhan atau kerana ada pihak yang sudah tahu tentang prestasi lemah pada S3?

Dipetik daripada Bursastation

Pergerakan KLCI berwarna merah manakala pergerakan BIMB berwarna biru. Trend harga kedua-duanya menuju ke arah yang sama (cuma BIMB lebih volatile) sehingga pada hujung Oktober di mana laluannya berpecah dan BIMB turun sedangkan KLCI mendatar.

Perlu diingat penurunan ini berlaku sebelum pengumuman dibuat.  Di samping itu, saya dapati Maybank Investment Bank telah mengeluarkan saham ini daripada senarai 'buy' mereka dalam laporan harian yang diberikan kepada pelanggan beberapa  minggu sebelum pengumuman dibuat. 

Persoalannya ialah bagaimana mereka tahu sedangkan pengumuman awam belum dibuat?  Di samping itu, kemungkinan ada pihak yang menjual sudah tahu tentang keputusan yang diperolehi menyebabkan harganya jatuh terlebih dahulu.

Bagi pelabur, kesimpulannya ialah jika anda membeli saham, jangan beli beberapa minggu sebelum pengumuman dibuat kerana kita mungkin tidak tahu apa yang diketahui oleh orang dalam.

Satu lagi perkara yang boleh diperbaiki ialah siaran akhbar yang dikeluarkan oleh BIMB.  Siaran tersebut yang boleh dibaca di sini langsung tidak menyebut tentang kelemahan prestasi suku ketiga sebaliknya hanya menyentuh tentang prestasi sembilan bulan kumulatif yang lebih  baik daripada tahun sebelumnya.

Saya dapati Bernama memakai bulat-bulan siaran tersebut tetapi akhbar The Star telah berjaya merungkai maklumat sebenar dengan mengumumkan kejatuhan untung pada S3 berbanding S2.

Semua ini bukan bermakna syarikat ini tidak kukuh dan berpotensi, tetapi menimbulkan persoalan tentang ketelusan bank untuk memberikan maklumat kepada orang ramai dan pemegang saham.

Syarikat baru-baru ini mengumumkan dasar pembayaran dividen sebanyak 50% daripada keuntungan syarikat.  Ini bermakna jika EPS ialah 20 sen, dividen yang dijangka dibayar ialah 10 sen.  Ini satu perkembangan yang dianggap positif.

Di samping itu, masih ada potensi bank dijadikan sasaran pengambilalihan yang boleh menggerakkan harga.  Seperti yang dilihat oleh pergerakan harga Proton, saham boleh naik walau pun prestasi lemah jika ada ura-ura syarikat akan diambil-alih.

Namun begitu, ketelusan adalah sesuatu yang diharapkan daripada syarikat tersenarai, terutamanya sebuah bank Islam.  Justeru, diharapkan syarikat akan dapat memberikan gambaran yang lebih tepat tentang kedudukannya di samping itu memastikan keadilan kepada semua pelabur dengan menjamin penyebaran maklumat dapat dikawal supaya semua orang mendapat maklumat yang sama, pada masa yang sama.