20 Disember, 2011

Kesan Garis Panduan Pembiayaan Baru BNM

Peraturan lebih ketat untuk kawal pembiayaan dan  hutang pengguna
Satu atau dua industri mungkin merasai sedikit kesan daripadanya

Bank Negara Malaysia (BNM) baru-baru ini  mengumumkan syarat pinjaman lebih ketat akan dikenakan terhadap pengguna bagi pembiayaan perumahan, pembiayaan kereta, kad kredit, pembiayaan peribadi dan overdraf.



Selain itu pinjaman kereta juga dihadkan kepada 9 tahun, tetapi ini tidak menjejaskan kebanyakan orang kerana hampir semua bank sudah mengenakan had tersebut.

Matlamat BNM ialah menggalakkan pemberian pembiayaan yang bertanggungjawab dan mengelakkan pengguna daripada menghadapi masalah apabila tiba masanya untuk menjelaskan hutang.

Menurut syarat baru ini, pendapatan yang dikira untuk kelayakan mendapat pembiayaan ialah selepas mengambil kira potongan KWSP dan cukai (syarat baru) dan juga selepas menolak tanggungan pinjaman yang sedia ada.

Selain itu, nisbah pembayaran balik hutang bagi kakitangan kerajaan dihadkan kepada 60%.  Pastinya ini akan mengurangkan jumlah pembiayaan yang boleh diberikan oleh bank kepada pegawai kerajaan.

Apakah Kesan Kepada Pengguna?

Bagi mereka yang sudah mendapat segala pinjaman yang dikehendaki dan tidak memerlukan pinjaman dalam tempoh terdekat, peraturan ini tidak mempunyai sebarang kesan.



Tetapi bagi mereka yang ingin mendapatkan pembiayaan mulai 2012, nilai rumah atau kereta maksimum yang mampu mereka beli menggunakan hutang adalah lebih rendah.

Apakah Kesan Kepada Bank?

Tahap pertumbuhan pinjaman bagi bank pada 2012 mungkin terjejas sedikit, bergantung kepada berapa besar portfolio dan peratus keuntungan yang dijana daripada pinjaman kepada pengguna.

Ditambah pula dengan keadaan ekonomi yang kurang baik, ini mungkin menyaksikan paras untung bank mendatar pada 2012. Namun begitu peratuan ini mungkin dapat mengurangkan pembiayaan tidak berbayar pada masa depan.

Apakah Kesan Kepada Industri Tertentu?

Industri kereta baru dan kereta terpakai mungkin terjejas (terlalu awal untuk mengetahui sedikit atau banyak).  Pembelian kereta amat bergantung kepada pinjaman dan peraturan baru ini mungkin menyebabkan sesetengah orang tidak layak mendapat pinjaman atau memperolehi pinjaman lebih rendah.

Begitu juga dengan industri hartanah, tetapi kesannya mungkin dilihat pada hartanah nilai sederhana dan juga mereka yang banyak mengambil pembiayaan untuk melabur dalam hartanah sebagai satu pembiayaan.  Secara tidak langsung ia mungkin mengekang kenaikan harga hartanah yang amat ketara dalam tempoh dua tiga tahun lepas.

Secara keseluruhannya, berasaskan maklumat yang saya terima daripada sumber dalaman industri, kesannya pada peringkat awal kelihatan agak besar juga.  Pada pendapat saya sebagai pelabur, kita juga harus mempertimbangkan bagaimana peraturan ini mempengaruhi prestasi saham syarikat yang kita beli pada tahun yang mendatang.

Tiada ulasan: