21 November, 2011

KDNK Kembang 5.8% Pada S3 Tetapi Prestasi Dijangka Lebih Rendah Tahun Depan

Prestasi Ekonomi Semasa Baik Tetapi Pasaran Saham Tetap Terjejas

Bank Negara baru-baru ini mengumumkan bahawa ekonomi Malaysia berkembang pada kadar 5.8% pada suku ketiga 2011. Prestasi ini adalah lebih baik daripada dijangkakan dan disokong terutamanya oleh permintaan tempatan.

Walau bagaimanapun, untuk tempoh setahun akan datang, pertumbuhan lebih rendah dijangka dicapai, terutamanya kerana perkembangan ekonomi global yang semakin perlahan, disebabkan kegawatan di Eropah dan juga situasi yang mungkin membimbangkan berkenaan harga aset di China.

Ini akan mempengaruhi sentimen pasaran saham.  Seperti yang saya tulis dalam artikel berikut Sedia Untuk Masuk? Mungkin Tunggu Dulu, kita kemungkinan besar sudah memasuki 'bear market' atau pasaran menurun dan lazimnya 'bear market' kekal selama sekurang-kurangnya 9 bulan.

Cuba kita lihat dua carta indeks, iaitu FBM KLCI dan juga FBM Small Cap:

Dipetik daripada Bursa Station


Dipetik daripada Bursa Station

JIka dilihat daripada indeks FBM KLCI, penurunan telah berlaku untuk tempoh lima bulan bagi FBM KLCI dan lapan bulan bagi FBM Small CapPendek kata jika memang disahkan 'bear market', masih ada masa lagi sebelum pasaran pulih.

Pada pendapat saya, tahun depan ialah tahun yang baik untuk mendapatkan nilai hebat daripada saham-saham yang telah jatuh harganya.

Terdapat tiga perkara yang perlu dipantau, iaitu pertama keadaan hutang Kerajaan d negara-negara Eropah yang menghadapi risiko seperti Portugal, Italy Greece dan Sepanyol, kedua harga aset dan hartanah di China dan juga prestasi ekonomi China, dan akhir sekali ialah keadaan hutang di Amerika.

Namun begitu, keadaan ekonomi di Amerika sudah menunjukkan tanda-tanda pemulihan awal.  Justeru, situasi di Eropah dan China amat penting.

Bagi Malaysia, sudah tentulah keadaan di China paling penting kerana jika berlaku kemelesetan di sana, kemungkinan besar ada Malaysia akan merasai tempiasnya.

Memang sukar untuk menentukan 'timing' paling tepat untuk memasuki pasaran, tetapi mulai tahun depan, pelabur boleh mula meninjau pelbagai saham undervalued yang berpotensi naik apabila sentimen kembali pulih.

Tiada ulasan: