04 Ogos, 2011

F&N Holdings Berhad Terus Mendaki

Prestasi yang kukuh dan konsisten selama lebih 10 tahun


Baru-baru ini ada seorang kawan saya di Facebook bertanyakan tentang F&N Holdings.  Sebenarnya bagi saya F&N Holdings mencetus kenangan manis kerana saya pernah melabur dan menggandakan wang dengan memegang F&N, tetapi turut menyesal kerana harganya telah meningkat sekali ganda lagi selepas itu.

Kita tinjau harga F&N dalam tempoh 10 tahun yang lepas:

Dipetik daripada Bursastation


Kita dapati daripada graf bahawa prestasi saham F&N sejak awal 2010 sunguh memberangsangkan, iaitu telah naik hampir sekali ganda.  Ini tidak menghairankan kerana prestasi cemerlang syarikat.  Berikut adalah keputusannya dalam tempoh 5 tahun lepas:



Laporan tahunan F&N

Pendapatan sesaham syarikat telah naik secara beransur-ansur dalam tempoh lima tahun lepas.  Namun begitu angka EPS 195 sen pada 2010 adalah termasuk penjualan bahagian kaca syarikat yang menghasilkan keuntungan luar biasa.

Selepas mengecualikan keuntungan luar biasa tersebut, pendapatan sesaham untuk 2010 ialah lebih kurang 87 sen, iaitu angka yang tetap memberangsangkan.  Syarikat juga memberikan pulangan dividen yang agak tinggi.

Sementara itu, EPS separuh pertama tahun berakhir September 2011 ialah 66.8 sen. Berasaskan andaian   konservatif bahawa Syarikat mencatatkan keuntungan 130 sen sesaham untuk tahun penuh, maka P/E pada harga penutup semalam RM19.20 ialah lebih kurang 15 kali.

Paras ini boleh dikatakan 'fairly valued' bagi saham ini. Tetapi jika syarikat terus meningkatkan keuntungan dalam tempoh beberapa tahun akan datang, maka pelabur berpotensi untuk untung.

F&N mempunyai pengurusan yang sangat baik dan ini terbukti daripada prestasinya. Kemungkinan besar prestasi akan terus meningkat dalam jangka panjang kerana pada tahun lepas F&N telah selesai mengambil alih bahagian produk tenusu Nestle di Thailand.

Malah syarikat kini sedang meneroka segala peluang yang ada di rantau ini untuk menjadi peserta serantau yang kukuh, bukan sahaja di Malaysia dan Thailand.

Cuma ada satu perkara yang perlu dipertimbangkan, iaitu syarikat tidak lagi akan menjadi pengedar Coca-Cola pada September 2011. Walaupun perniagaan syarikat adalah terpelbagai, kita hanya dapat mengetahui kesannya pada suku pertama tahun kewangan 2012.

Walau apa pun, syarikat produk pengguna seperti F&N ialah saham yang jarang jatuh terlalu mendadak dalam suasana ekonomi mencabar, jadi ia lebih selamat daripada banyak saham lain.  Ini kerana terdapat tanda-tanda ekonomi global semakin lemah pada separuh kedua tahun ini.

Nota Terbaru: CIMB Research telah memberikan penarafan underperform bagi F&N kerana khuatir tentang kehilangan kontrak Coca-Cola. Menurut pengiraan mereka, F&N diperdagangkan pada P/E 21 - 23 untuk tahun 2011 hingga 2013.  Mereka menetapkan harga sasaran RM13.10.  Mungkin CIMB sudah dapat mengira berapakah kesan daripada kehilangan kontrak Coca-Cola.  

Sementara itu, pada suku ketiga 2011, syarikat mencatatkan EPS 21.7 sen, angka yang agak rendah berbanding dua suku sebelumnya, dan kemungkinan besar EPS pada seluruh tahun hanya mencecah 120 sen. Harga penutup pada hari nota tambahan ini ditulis ialah RM18.46 sen, iaitu selepas kejatuhan besar pasaran secara keseluruhannya.

Walau apa pun, bagi pelabur yang berminat dengan F&N, jika harga jatuh lagi, terutamanya dengan kemelut pasaran semasa dan juga kerana ketidakpastian tentang kehilangan kontrak Coca-Cola, mungkin boleh bersiap sedia untuk beli kerana pada pendapat saya pihak pengurusan pasti akan mencari jalan untuk menampung kehilangan kontrak pengedaran Coca-Cola.  Bagi mereka yang mahukan kepastian, tunggu keputusan suku pertama tahun 2012 sebelum membuat keputusan. 

Tiada ulasan: