22 Ogos, 2011

Pandangan Marc Faber Mengenai Situasi Semasa

Pegangan tunai mungkin merugikan akibat inflasi

Marc Faber, seorang pelabur terkemuka berpangkalan di Hong Kong yang lebih dikenali sebagai Dr Doom kerana pandangannya yang malap, telah memberikan pendapat beliau tentang ekonomi dunia dan juga pelaburan yang sesuai untuk situasi semasa dalam ruangan Marketwatch di Yahoo Finance.


Menurut beliau keadaan semasa, terutamanya di AS, adalah lebih teruk daripada keadaan sebelum kegawatan besar pada 2008 kerana kedudukan defisit fiskal dan hutang di AS dan Eropah.

Pada pendapatnya, langkah paling bijak ialah untuk melindungi modal dari segi nilai nominal dan juga selepas mengambil kira inflasi.

Berikut adalah 5 cadangan utama yang dikemukakan:

1.  Elakkan Bon Perbendaharaan kerajaan AS. Menurutnya bon kerajaan AS ini pada hakikatnya berstatus 'junk' kerana mereka akan terus mencetak wang baru untuk mengangani defisit yang dihadapi.

2.  Simpanan tunai juga merugikan, terutamanya dalam Dollar AS.  Ini kerana inflasi akan menghakis nilai wang tersebut dan kita juga merasainya di Malaysia, walaupun mata wang kita lebih kukuh.

3.  Saham lebih baik sedikit daripada bon kerajaan dan juga tunai.  Tetapi beliau lebih meminati saham di Asia buat masa ini berbanding Eropah dan Amerika.

4.  Pasaran sedang membangun akan terus berkembang.  Belilau berpendapat Malaysia, Singapura, Thailand dan Hong Kong menawarkan potensi terbaik dalam jangka panjang.

5.  Beliau yakin bahawa walaupun harga emas sudah naik tinggi, sebarang penurunan hanya sementara dan emas akan naik lagi.  Menurutnya emas harus dipegang dalam bentuk fizikal (boleh dilakukan menerusi simpanan bank) dan bukannya dengan membeli saham syarikat emas.  Tidak mengapa jika emas tidak memberikan keuntungan besar, sebaliknya beliau lebih mementingkan perlindungan modal dalam keadaan semasa.

Malah beliau juga ada mencadangkan pegangan tanah sebagai satu lagi cara untuk melindungi portfolio.

Pendek kata, Marc Faber meramalkan bahawa inflasi akan  menghakis nilai wang dan cara terbaik untuk menghadapinya ialah dengan memegang aset fizikal dan bukan aset kewangan.

Tiada ulasan: