14 Ogos, 2011

Bagaimana Dengan Unit Amanah Dalam Keadaan Semasa?

Keputusan yang dibuat berasaskan teknik dan matlamat pelaburan

Dalam keadaan pasaran yang turun naik pada minggu lepas, ramai yang sibuk membicarakan tentang saham, sama ada untuk jual dan hadkan kerugian, pegang dan tunggu sehingga rebound atau terus beli lagi.

Namun begitu, mereka yang memegang unit amanah juga pasti mengalami kesan kemelut yang berlaku terutamanya mereka yang memegang unit amanah ekuiti. Mungkin ada yang gempar dan membuat keputusan menebus unit masing-masing.

Keputusan tentulah bergantung kepada anda sendiri, iaitu matlamat anda melabur, kesanggupan menanggung risiko, bila anda melabur dan teknik pelaburan yang anda gunakan.

Pada pendapat saya, jika anda menggunakan kaedah dollar cost averaging, iaitu anda membuat pembelian tetap setiap bulan, teruskan pelaburan anda untuk jangka panjang.

Ini kerana pada bulan-bulan akan datang, anda mungkin dapat membeli unit pada harga lebih rendah dan apabila pasaran kembali naik, anda boleh mendapat untung yang memuaskan secara keseluruhan.

Sebaliknya jika anda sudah membeli unit amanah beberapa tahun dulu (secara lump sum) dan telah meraih keuntungan besar daripadanya selepas kenaikan pasaran, anda boleh menjual dalam keadaan semasa dan mengambil sikap tunggu dan lihat dan  membeli kembali pada harga rendah (jika anda meramalkan pasaran akan jatuh lagi)

Cuma risikonya ialah jika anda mengandaikan pasaran jatuh, tetapi sebaliknya pasaran naik kembali atau tidak turun, anda mungkin kehilangan apa yang dinamakan opportunity cost kerana untung yang terlepas. Walau apa pun, langkah ini mempunyai profil risk-reward paling tinggi.

Sebaliknya mereka yang mahu terus memegang unit masing-masing pun tiada masalah kerana seperti yang kita lihat pada krisis 2008 dahulu, walaupun pasaran dan unit amanah jatuh, kebanyakan unit amanah kembali naik dalam masa setahun, malah ada yang jauh mengatasi nilai penurunan dan menjana keuntungan lumayan kepada pelabur.

Hanya ada satu sahaja langkah yang tidak disyorkan, iaitu jika anda membuat keputusan untuk terus memegang unit, tetapi pasaran jatuh lagi, dan kemudian anda panik dan menjual apabila pasaran mencapai paras terendah.

Ini amat merugikan kerana kemungkinan besar jika anda bersabar sedikit, pasaran akan naik kembali dan apabila pasaran naik, anda akan rugi dua kali. Pertamanya kerana anda jual pada harga yang rendah, dan kedua anda tidak dapat mengambil kesempatan daripada pemulihan atau rebound pasaran.

Tiada ulasan: