27 Jun, 2011

Soalan Unit Amanah: Beli Menerusi Ejen atau Online?

Saya menerima beberapa soalan mengenai unit amanah daripada seorang pembaca dan saya rasa sesuai untuk dikongsi jawapannya bersama pembaca

1. Apakah pendapat saudara tentang Unit Amanah Public Mutual?

Pada pendapat saya, Public Mutual serta beberapa syarikat lain adalah antara yang terbaik di Malaysia secara keseluruhannya.  Saya sendiri ada memiliki dana daripada Public Mutual.

Ini bukan bermakna syarikat lain kurang baik, malah ada beberapa syarikat yang mempunyai dana yang lebih cemerlang dalam jangka masa tertentu, tetapi secara keseluruhannya Public Mutual memang bagus.

2. Saya ingin menjadi agen unit amanah syariah Public Mutual. Di samping dapat meningkatkan pendapatan, saya juga dapat menambahkan ilmu berkaitan unit amanah.

Saya rasa tidak salah untuk menceburi bidang ini. Tetapi cuba tanya sama ada anda boleh mulakan secara sambilan terlebih dahulu, sambil mengekalkan kerjaya anda sekarang.

Dengan cara ini, jika anda rasa tak sesuai dalam tempoh masa tertentu, anda masih boleh kembali kepada tugas anda.

3. Kini terdapat unit amanah yang boleh dibeli online, termasuklah unit amanah syariah Public Mutual sendiri (saya membuat carian maklumat di internet). Adakah saya patut batalkan sahaja niat untuk menjadi agen unit amanah? Kerana orang mungkin lebih mudah berurusan secara online kerana lebih murah berbanding berurusan dengan agen.

Sebenarnya masih ramai orang memerlukan perkhidmatan ejen.  Ramai yang tak tahu hujung pangkal tentang unit amanah dan perancangan kewangan. Justeru perkhidmatan nilai tambah yang diberikan oleh ejen adalah amat berguna, dengan syarat ejen itu adalah seorang perancang kewangan yang mantap.

Anda mungkin terperanjat untuk mengetahui bahawa walaupun saya sendiri boleh membeli unit amanah secara online, saya tetap menggunakan perkhidmatan ejen sebab saya memerlukan maklumat tertentu daripada ejen.  Tetapi bagi jual beli saham memang saya berurus niaga online.

Pada pandangan saya, ada pasaran untuk kedua-dua perkhidmatan ejen dan juga pembelian online.

4. Saya ingin membeli unit amanah syariah Public Mutual. Apakah pendapat saudara: lebih baik secara online atau dengan agen?

Cuba tentukan apa yang anda perlukan.  Adakah anda perlukan perkhidmatan perancangan dan nasihat yang diberikan oleh ejen.  Jika anda sendiri sudah fasih dalam selok-belok pemilihan unit amanah dan tidak memerlukan maklumat khusus daripada mereka, sila beli online untuk menjimatkan kos.

Anggaplah kos jualan ejen yang lebih mahal sebagai kos perkhidmatan perancangan kewangan.  Jika anda tidak memerlukannya, sila beli menerusi Internet.

1 ulasan:

Admin berkata...

Mencari Agen Unit Amanah Public Mutual?
Hubungi Hadi - 0139161635 (KL & KT Sahaja)