07 Jun, 2011

Kumpulan Fima Tambah Keuntungan

Prestasi hebat tetapi saham masih kurang mendapat perhatian

Kumpulan Fima ialah sebuah syarikat pegangan yang mempunyai kepentingan dalam bidang pengeluaran, simpanan pukal, perladangan, pengetinan, perladagangan hartanah dan perdagagan dan pempakejan makanan.

Sebanyak lebih 50% daripada keuntungan Kumpulan dihasilkan daripada bahagian perladangan, terutamanya kelapa sawit, dan kita sedia maklum bahawa sejak beberapa tahun lepas harga minyak sawit telah melambung tinggi. Saya pernah menyentuh sedikit tentang Kumpulan Fima pada awal tahun lepas dalam posting ini.

Berikut adalah sorotan kewangan sehingga tahun 2010 yang dipetik daripada laporan tahunannya.



KFima baru sahaja mengumumkan keputusan seluruh tahun berakhir 31 Mac 2011 yang amat memberangsangkan di mana Kumpulan sekali lagi berjaya meningkatkan keuntungannya.  EPS bagi seluruh tahun 2011 ialah hampir 27 sen selain meningkatkan hasil.

Berikut adalah carta saham Kumpulan Fima untuk tempoh 5 tahun lepas:

Dipetik daripada Bursastation

Kita dapati harga saham telah naik dengan mendadak tetapi berasaskan harga penutup hari ini pada RM1.65, saham masih diperdagangkan pada paras P/E 6.1 kali, yang pada ukuran biasa, merupakan nilai yang boleh dikatakan sangat undervalued.

Saham ini juga pernah disebut dalam beberapa blog termasuk dalam blog Malaysia-Finance dan kebanyakannya menganggap saham ini undervalued. Klik sini untuk membaca posting di Malaysia-Finance.

Walau apa pun, situasi syarikat perlu diimbangi dengan suasana makroekonomi global dan Malaysia buat masa ini dalam sebarang keputusan.


Seperti biasa, pelabur tidak harus bergantung kepada pandangan saya dalam membuat keputusan, sebaliknya anda harus membuat penilaian sendiri.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Tuan,

Terima kasih diatas ulasan yang diberikan.