22 Ogos, 2010

Risiko Muflis Dengan Hutang Kereta

Penghutang Pinjaman Kereta Dahului Senarai Bankrapsi

Saya terbaca satu artikel dalam akhbar The Star bertajuk "Car loan takers top bankruptcy list" pada hari ini. Menurut artikel tersebut pada tahun ini lebih 500 orang diiystihar muflis sebulan akibat pinjaman kereta dan jumlah tahun ini dijangka tertinggi dalam sejarah.

Malah kes bankrap akibat pinjaman kereta merupakan punca kemuflisan tertinggi di Malaysia, merangkumi 24% daripada jumlah kes. Di tempat kedua ialah pinjaman peribadi dengan 12% dan pinjaman perniagaan 11%.

Penghutang boleh diiystiharkan muflis jika berhutang lebih RM30,000. Jadi prosiding bankrapsi hanya dimulakan oleh bank setelah pinjaman sampai ke tahap itu selepas mengambil kira faedah.

Lihat carta berikut untuk melihat statistiknya. Klik sini untuk baca artikel.

Dipetik daripada The Star

Pada pandangan saya, fenomena ini tidak menghairankan kerana di Malaysia ramai orang sebenarnya tidak mampu membeli kereta yang mereka beli. Kriteria yang digunakan ialah sama ada gaji cukup atau tidak untuk menampung ansuran bulanan.

Tapi kadangkala kita lupa bahawa punca pendapatan kita mungkin tidak sekukuh yang disangka. Kedua, perbelanjaan kita mungkin meningkat disebabkan perkara tidak diduga. Ketiga banyak perkara lain yang mungkin kita perlukan dalam tempoh pinjaman kereta yang tidak diambil kira dalam perancangan.

Satu lagi faktor yang menyebabkan ramai yang tidak dapat membayar pinjaman ialah bayaran wang muka 0% yang ditawarkan untuk membeli kereta.

Pada pendapat saya, jika anda tak mampu bayar sekurang-kurangnya 10% sebagai wang muka, anda tak mampu beli kereta tersebut. Selain itu, jika anda tidak mampu membayar ansuran bagi tempoh pinjaman 5 tahun, anda juga tak mampu untuk membeli kereta itu.

Ada sesetengah orang yang serahkan sahaja kereta mereka kepada bank apabila tak mampu bayar kerana harga jualan lebih rendah daripada nilai hutang. Tetapi harus diingat, anda bertanggungjawab membayar bank perbezaan antara harga jualan kereta dan nilai hutang.

Jika tidak bank akan terus mengenakan faedah atas hutang dan apabila hutang mencecah angka RM30,000, anda akan diisytiharkan muflis. Nama anda juga akan dimasukkan dalam senarai hitam kredit, walaupun anda belum diisytihar muflis.

Ramai yang tidak sedar betapa seriusnya masalah orang muflis ini. Seorang muflis tidak boleh pergi ke luar negara, tak boleh memegang aset, tak boleh mendapatkan pinjaman lain dan dikenakan beberapa sekatan lain. Beliau hanya akan dilepaskan daripada belenggu ini apabila jumlah hutang dijelaskan.

Jika anda bercadang membeli kereta atau menukar kereta, cuba buat pengiraan jumlah yang anda mampu bayar dan kereta yang anda mampu beli, kemudian beli kereta satu atau dua tahap di bawah itu. Banyak perkara lebih penting untuk difikir dan diperuntukkan daripada kereta yang cantik atau canggih.

Tiada ulasan: