16 Ogos, 2010

Melabur Pasaran China Dengan Unit Amanah

Potensi agak besar tetapi perlu tentukan masa terbaik untuk membeli

Kita semua tahu tentang potensi besar dan perkembangan pesat negara China dan rantau sekitarnya sejak beberapa tahun lepas. Pasaran saham China dianggap antara pasaran hangat kira-kira tiga-empat tahun lepas.

Namun begitu kehangatan tersebut mula pudar sejak kebelakangan ini. Malah dalam tempoh setahun yang lalu, pasaran saham China tidak naik seperti pasaran saham lain di rantau ini.


Dipetik daripada Yahoo Finance

Tetapi potensinya untuk kembali menggegar tetap ada, cuma kita perlu menentukan masa paling sesuai untuk melabur.

Ada beberapa cara untuk melabur dalam pasaran saham China. Pertama sekali ialah dengan membuka akaun dengan broker yang membolehkan anda membeli pasaran di rantau tersebut, kedua ialah melabur dalam syarikat di China yang tersenarai di Malaysia.

Tetapi cara yang selamat untuk mendapatkan pendedahan kepada pasaran di China ialah menerusi unit amanah yang melabur dalam pasaran saham China.

Buat masa ini terdapat 3 dana patuh Syariah yang melabur di China iaitu

1. Public China Ittikal
2. CIMB Greater China Equity
3. Prudinasty Equity

Di antara 3 dana ini, dana daripada Public dan CIMB hanya boleh diperolehi menerusi ejen, manakala Prudinasti boleh diperolehi menerusi fundsupermart.com, yang menawarkan caj jualan hanya 2%.

Setakat ini, ketiga-tiga dana tersebut menghasilkan pulangan negatif kerana prestasi kurang baik pasaran saham di China, seperti yang saya sebutkan sebelum ini.

Namun begitu, perlu diingat bahawa sejak lebih setahun lepas, pihak berkuasa China telah mengambil langkah untuk 'menyekat' spekulasi di pasaran hartanah dan juga saham. Justeru kejatuhan ini adalah tidak menghairankan.

Kejatuhan ini mendahului apa yang saya jangka kejatuhan yang akan berlaku di pasaran Amerika menjelang akhir tahun (mungkin sudah bermula).

Memandangkan pertumbuhan ekonomi global secara keseluruhannya dijangka lebih perlahan sekurang-kurangnya sehingga akhir tahun ini, mungkin lebih baik menunggu sedikit masa lagi sebelum melabur.

Jika anda berminat melabur, untuk mengelakkan kesilapan timing, pecahkan pelaburan anda kepada jumlah lebih kecil dan laburkan setiap dua bulan untuk mendapatkan harga purata sekiranya pasaran terus turun.

Seperti biasa, saya tekankan bahawa anda tidak harus melabur dalam hanya satu jenis pelaburan dan pastikan pelaburan ini hanyalah sebahagian daripada portfolio pelaburan anda yang lebih terpelbagai.

Tiada ulasan: