18 Ogos, 2010

Pelaburan Berasaskan Nilai

Kaedah pelaburan dipelopori Ben Graham dan David Dodd

Pelaburan berasaskan nilai atau value investing ialah kaedah pelaburan yang dipelopori oleh pelabur tersohor, Benjamin Graham. Menggunakan kaedah ini, pelabur membeli saham yang harganya lebih rendah daripada nilai asas (intrinsic value), yang ditentukan berasaskan analisis asas (fundamental analysis).



Pelabur yang melabur berasaskan kaedah ini berharap untuk mendapatkan untung apabila saham naik sama ada kerana:

1. Ramai pelabur lain mula melihat nilai sebenarnya
2. Syarikat mencatatkan prestasi baik
3. Syarikat diambil alih oleh syarikat lain.

Buku pertama mengenai kaedah pelaburan ini dinamakan Security Analysis oleh Benjamin Graham dan juga David Dodd yang ditulis pada tahun 1934 dan masih boleh didapati di kedai buku pada hari ini!



Konsep asas beliau ialah beli saham yang harganya lebih rendah daripada nilai buku atau book value syarikat. Book value kini banyak dirujuk sebagai net tangible assets (NTA) atau nilai aset ketara bersih dan jika anda membaca laporan tahunan dan suku tahunan syarikat di laman web Bursa Malaysia, NTA digunakan.

Perbezaan antara harga dan nilai aset syarikat dinamakan 'margin of safety'. Sebagai contoh, katakan pelabur membeli saham dengan NTA RM1.20 pada harga RM1.00. Dari segi teorinya beliau membayar hanya RM1.00 untuk aset bernilai RM1.20 dan margin of safety yang diperolehi ialah RM0.20 sen.

Namun begitu konsep harga lebih rendah daripada aset telah dikembangkan dan kini nilai asas juga boleh dikira berasaskan nisbah harga pendapatan dan juga menggunakan kaedah aliran tunai terdiskaun (discounted cash flow).

Seperti yang diketahui umum, Ben Graham ialah guru kepada pelabur tersohor di dunia Warren Buffet, tetapi kaedah yang digunakan oleh Buffet adalah kombinasi antara value investing dan juga growth investing.

Untuk mendapatkan idea yang lebih baik tentang pelaburan berasaskan nilai, buku yang lebih relevan kepada pelabur yang baru belajar ialah buku Intelligent Investor juga oleh Benjamin Graham.



Nota
Walaupun nampak mudah, sebenarnya adalah sukar bagi pelabur menentukan nilai asas atau intrinsic value syarikat. Ada yang menggunakan aset, ada yang menggunakan pendapatan dan ada yang menggunakan aliran tunai. Jika tiga penganalisis berbeza disuruh menilai sesuatu syarikat, kita pasti akan mendapat tiga nilai yang berbeza.

Satu lagi perkara yang perlu diberi perhatian ialah kadangkala aset bersih syarikat itu tidak berguna, sudah usang atau tidak boleh membawa nilai kepada syarikat, justeru pelabur perlu berhati-hati apabila menggunakan nilai aset bersih sebagai perbandingan.

Tiada ulasan: