30 Mei, 2016

Melabur Berasaskan Pelan atau Laporan Kewangan?

Sejak beberapa tahun lepas, semakin banyak pula pelaburan yang meminta orang ramai melabur berasaskan pelan pemasaran/operasi syarikat.

Melabur berasaskan pelan semata-mata adalah kaedah pelaburan risiko tinggi.

Walaupun kita patut meneliti pelan pemasaran dan rancangan operasi bisnes yang kita laburkan, saya lebih suka melabur berasaskan laporan kewangan.

Dalam sesuatu pelan, syarikat boleh menyatakan apa sahaja yang mereka suka dan memberikan gambaran masa depan terbaik. Sama ada ia tercapai atau tidak belum tentu lagi.

Sebaliknya laporan kewangan, terutamanya yang sudah teraudit, sekurang-kurangnya memberikan gambaran sebenar apa yang telah berlaku.

Memang kadangkala ada penipuan laporan kewangan teraudit, tetapi ini jarang-jarang berlaku.

Bagaimana jika syarikat tersebut enggan menunjukkan laporan kewangan? Rasanya tak perlu melabur. Sebuah syarikat yang mencari pelabur tidak boleh menyembunyikan laporan kewangannya.

Cuba bayangkan jika sesuatu syarikat mahu mendapatkan pinjaman bank, adakah bank akan memberi pinjaman jika mereka enggan menunjukkan akaun mereka?

Bagaimana pula dengan syarikat baru?

Memang pelaburan dengan syarikat baru hanya boleh dibuat dengan membaca pelan perniagaan, tetapi risikonya amat tinggi dan harus dilakukan oleh pelabur sofistikated sahaja.

Bak kata pepatah orang putih "No Financial Statement, No Investment".

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. 

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: