26 Mei, 2016

Jangan Kelirukan Pelabur Unit Amanah

Semalam KWSP telah mengeluarkan kenyataan bahawa pelaburannya mencatat untung yang lebih rendah pada S1 berbanding tempoh sama tahun lepas.

Ada pula beberapa perunding unit amanah yang cuba ambil kesempatan dengan share article tersebut dan kemudian minta pembaca beli unit amanah kerana prestasi kurang baik KWSP.

Artikel The Star tersebut boleh dibaca di sini: http://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/05/25/epf-braces-for-a-tough-year/

Untung lebih rendah sebenarnya tidak menghairankan dalam suasana pelaburan sukar semasa dan boleh dianggap memuaskan.

Pada saya prestasi tersebut perlu dilihat dari konteks perbandingan, kerana perunding yang nak suruh laburkan duit KWSP tidak pula membandingkannya dengan prestasi dana unit amanah.

Berasaskan tinjauan saya dalam jadual Morningstar bagi tiga kategori utama, iaitu Ekuiti Bermodal Besar, Ekuiti Bermodal Kecil/Sederhana dan Ekuiti Bercampur, hanya TIGA dana yang mencatatkan pulangan positif untuk tahun ini (YTD).

Yang lain semua RUGI.

Lihat gambar yang dilampirkan.





Hanya Dana Sukuk yang rata-rata mencatatkan prestasi positif, tetapi pulangannya adalah lebih kurang sama dengan KWSP.

Bukan nak kata yang perunding tersebut sengaja nak mengelirukan pelabur tetapi mungkin mereka tak begitu faham ciri sebenar produk yang dijual.

Bagi saya melabur dalam keadaan semasa dalam dana unit amanah adalah positif, kerana saya suka melabur bila dana yang kukuh mencatat kerugian, bukan apabila dana tersebut naik mencanak.

Tapi sebab dan kaedah menjual adalah tidak tepat dan mungkin boleh mengelirukan pelabur.

Jika nak buat kesimpulan, sila buat perbandingan yang adil dulu. 

Ini kerana apabila melabur dalam unit amanah, pelabur mungkin rugi, ditambah pula dengan kos yang perlu dibayar.

Sedangkan KWSP ialah wang persaraan mereka dan mengekalkan wang dalam KWSP mempunyai tahap keselamatan yang tinggi.

Dalam jangka panjang, saya yakin dengan pemilihan dana yang betul dan membeli pada masa yang sesuai, anda boleh atasi pulangan KWSP.

Tetapi tiada jaminan bahawa dana yang anda pilih boleh melakukannya.

Nota: Artikel ini mengambil kira isu pulangan dan risiko sahaja dan bukan isu Syariah. Lagipun KWSP akan menawarkan dana patuh syariah tidak lama lagi.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. 

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: