17 Mei, 2016

Fintech atau Teknologi Kewangan Bakal Merombak Industri Kewangan

Pada minggu lepas, Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) yang baru telah memberi amaran bahawa fintech atau teknologi kewangan bakal merombak industri kewangan.

Hasil industri perbankan dijangka terjejas sebanyak 10 - 40% menjelang tahun 2025 kerana inovasi yang berlaku di luar industri.

Baca artikel tersebut di sini http://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/05/11/bank-negara-fintech-will-be-game-changer-for-islamic-finance/

Fintech ialah perniagaan yang menggunakan perisian untuk menyediakan perkhidmatan kewangan

Salah satu cabang fintech yang turut menggugat industri pelaburan ialah Roboadvisors.

Roboadvisor ialah perkhidmatan pengurusan kekayaan dalam talian yang menyediakan nasihat perancangan kewangan automatik berasaskan logaritma, tanpa perancangan kewangan manusia.

Roboadvisor terlibat terutamanya dalam bidang pengurusan portfolio dan ciri utamanya ialah kos pelaburan yang rendah.

Sasaran utama Roboadvisor ialah golongan muda yang mahir melaksanakan urus niaga di dalam talian.

Bagi pengguna akhir, diharapkan ia membuka jalan kepada era kos pelaburan lebih rendah, yang membawa lebih banyak manfaat kepada pelabur kecil yang celik teknologi.

Perlu diingat bahawa saluran kos rendah sudah ada bagi pelaburan tertentu, tetapi belum mencakupi semua.

Bagi industri kewangan dan pelaburan, diharapkan mereka sendiri secara sukarela akan menyediakan saluran berkos lebih rendah kepada pelabur, sebelum digugat oleh pesaing dari luar.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. 


PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: