08 Mac, 2016

Pelabur Terkenal dan Orang Terkaya Pun Boleh Rugi Besar Untuk Jangka Masa Tertentu

Kerugian dan prestasi pelaburan yang kurang baik adalah perkara biasa dalam pelaburan dan perniagaan.  Dalam proses perniagaan dan pelaburan sebenar, ada kalanya kita akan mengalami kerugian.

Dalam satu artikel The Star yang memetik laporan Forbes mengenai orang-orang terkaya, didapati bahawa sehingga Feb 2015, hartawan di Malaysia kehilangan berbilion Ringgit kerana kejatuhan pasaran saham.  Ini kerana sebahagian besar mereka memegang harta dalam bentuk saham syarikat masing-masing.

Sebagai contoh Tan Sri Ananda Krishnan telah kehilangan $2.3 bilion disebabkan kejatuhan harga saham Maxis. Manakala bilangan billionnaire dari segi dollar Amerika telah jatuh daripada 16 kepada 12.

http://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/02/25/malaysia-billionaire-list-shrinks-from-16-to-12/

Selain itu, bukan sahaja orang terkaya di dunia yang mengalami masalah ini, tetapi juga beberapa pelabur terkemuka.

Pelabur hedge fund terkenal, Bill Ackman, yang mencatatkan pulangan 40% pada 2014, telah kerugian 21% pada 2015 dan 18.5% sehingga bulan Februari. Ini bermakna segala keuntungannya pada 2014 telah lenyap.

http://www.businessinsider.my/pershing-square-falls-18-percent-2016-1/?r=US&IR=T#Dllqjx77cTV6kWU7.97

Bukan beliau sahaja, malah ramai pengurus hedge fund lain yang mengalami kerugian.

http://www.businessinsider.my/how-hedge-funds-are-doing-in-2016-2016-2/?_ga=1.130547471.1092825424.1445434063?r=US&IR=T#Mdql6ax4V212fvIk.97

Begitu juga unit amanah, banyak dana yang mencatatkan pulangan negatif pada tahun ini dan ini perkara biasa memandangkan prestasi saham di Malaysia dan di seluruh dunia yang kurang menyerlah. Tetapi prestasi mula pulih sikit pada bulan Mac.

Kita perlu faham bahawa naik turun nilai aset adalah lumrah pelaburan dan pelabur tersohor di dunia sekalipun akan:
  1. Mengalami kerugian pada tahun-tahun tertentu
  2. Mengalami kerugian dalam saham-saham tertentu
Warren Buffett, pelabur paling terkenal di dunia juga pernah banyak kali membuat pelaburan kurang baik yang merugikan, seperti pembelian saham Tesco dan juga IBM (buat masa ini).  Selain itu antara 2010 - 2014 pulangan sahamnya juga gagal mengatasi prestasi indeks.

Tetapi perkara yang menarik ialah mereka ini tidak sedikit pun panik atau rasa ini merupakan masalah besar.  Dalam jangka panjang, pasaran saham lazimnya naik dan pelabur dan peniaga yang baik akan kembali memulihkan nilai pelaburan dan harta kekayaan mereka.

Malah pada bulan Mac ini, nilai kekayaan sebahagian besar daripada mereka telah naik kembali dan mungkin dalam masa 1 - 2 tahun akan mencapai paras lebih tinggi daripada takat di mana kemerosotan mula berlaku.

Perkara ini tidak menghairankan dan tidak mengejutkan. Tetapi yang lebih pelik ialah pelbagai peluang pelaburan yang wujud sekarang, terutamanya di Malaysia, yang hampir pasti menjana pulangan konsisten setiap kali, malah pulangan tersebut lebih tinggi daripada yang dijana daripada semua tokoh perniagaan dan pelaburan di dunia.

Cuba bandingkan prestasi mereka dengan prestasi pelabur terkenal. Lebih 'smooth' atau 'tetap' pulangan yang dijanjikan, lebih tinggi kebarangkalian wujudnya penipuan.

Perniagaan atau pelaburan adalah volatile dan bukan bersifat garis lurus dan terdapat risiko di dalamnya.  Lebih cepat kita sedar perkara ini, lebih tinggi peluang kita untuk berjaya dalam kedua-dua bidang ini, dan lebih sukar untuk kita ditipu oleh pelbagai skim pelaburan pasti menang yang ada di luar sana.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. Untuk perkhidmatan bimbingan peribadi, klik Bimbingan Peribadi.  

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: