11 Mac, 2016

Hala Tuju Kadar Tukaran Faktor Penting Dalam Pemilihan Saham

Beberapa minggu lepas, saya menulis tentang pengaruh kadar tukaran dalam pembelian saham di Amerika Syarikat seperti Apple dalam artikel berikut Nak Beli Apple? Nilai Kadar Tukaran Dulu.

Pada waktu itu kadar tukaran ialah RM4.15 kepada 1 USD. Sekarang ini kadar tukaran ialah RM4.09 kepada 1 USD. Jika nilai saham anda tidak berubah, anda mengalami kerugian kecil terhadap pelaburan anda di Amerika Syarikat.

Selain daripada pembelian saham asing, kadar tukaran juga satu faktor yang sedikit sebanyak menentukan prestasi saham syarikat tempatan. Ini kerana dalam dunia global hari ini, semua syarikat terlibat dalam perdagangan antarabangsa, sama ada sebagai pengimport atau pengeksport.

Semasa penurunan ketara nilai RM, kita melihat syarikat-syarikat eksport melonjak naik, contohnya syarikat pengeluar sarung tangan getah, syarikat perabot dll.

Sebaliknya syarikat yang mengimport komponen input, seperti syarikat pemasangan kereta pula mengalami kesannya dengan kos input yang tinggi.

Pada kadar tukaran sekarang, yang masih lagi pada tahap RM yang rendah, keadaan masih lebih memihak kepada pengeksport, walaupun tidak sebaik beberapa bulan dahulu.

Yahoo Finance

Persoalannya ialah ke mana hala tuju RM berbanding USD dalam tempoh 9 bulan akan datang. Nilai RM juga akan dipengaruhi oleh harga minyak. Lebih tinggi harganya minyak, lebih tinggi kebarangkalian kenaikan nilai Ringgit.

Jika Ringgit mula mengukuh dan kembali ke RM3.80 untuk 1 USD, maka syarikat yang akan mendapat manfaat adalah berbeza daripada syarikat yang telah naik harga sahamnya semasa berlaku kejatuhan RM.

Kesimpulannya ialah selain daripada kekuatan syarikat faktor lain seperti matawang juga harus diambil kira, walaupun kita membeli saham di Malaysia, disebabkan ciri global perniagaan hari ini yang membabitkan perdagangan antarabangsa.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. Untuk perkhidmatan bimbingan peribadi, klik Bimbingan Peribadi.  

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: