15 Februari, 2016

Nak Beli Apple? Nilai Kadar Tukaran Dahulu

Ramai juga yang sedang menantikan iPhone 7 pada tahun ini, tetapi tidak ramai yang tahu bahawa sekarang agak mudah untuk membeli saham syarikat pengeluar iPhone tersebut.

Syarikat broker saham di Malaysia kini ada yang sudah menawarkan kemudahan jual beli saham antarabangsa, menjadikan pembelian saham asing lebih mudah. 

Maka jika anda mahu mencontohi pembelian para pelabur terkenal, pelaburan kini boleh dibuat dengan sentuhan jari menerusi broker Malaysia.

Kembali kepada Apple (saya sengaja pilih saham ini kerana nama terkenal), kita boleh lihat bahawa harganya telah turun kebelakangan ini, dan ukuran fundamentalnya juga agak berpatutan.

Data daripada Yahoo Finance.


 


Harga saham semakin rendah kerana ramai pelabur yang berpendapat pertumbuhan Apple tidak lagi sehebat yang dijangkakan. Tetapi jika anda mempunyai pandangan sebaliknya, maka harga Apple kelihatan agak menarik.

Sama ada anda meraih untung bergantung kepada sama ada unjuran anda tepat atau tidak tentang potensi pertumbuhan produk Apple.

Tetapi sebelum ghairah membeli apa jua saham asing, anda perlu sedar bahawa ada satu lagi faktor yang perlu dinilai, iaitu faktor matawang. 

Jika pada masa anda menjual, Ringgit telah mengukuh berbanding AS, maka keuntungan anda akan berkurangan sebanyak peratus kenaikan mata wang Ringgit.

Sebaliknya jika pada masa anda menjual, Ringgit semakin lemah berbanding AS, makan keuntungan anda lebih tinggi kerana turut mengambil kira keuntungan daripada pergerakan tukaran asing.

Kita lihat pergerakan antara Ringgit Malaysia dan USD dalam carta di bawah.



Maknanya sebelum anda tekan buy, pastikan anda membuat unjuran terlebih dahulu tentang pergerakan nilai mata wang pada masa depan, kerana ia akan mempengaruhi kadar untung/rugi anda apabila anda menjual saham ini kelak.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. Untuk perkhidmatan bimbingan peribadi, klik Bimbingan Peribadi.  

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.


Tiada ulasan: