05 Disember, 2015

Hasil atau Jualan Tidak Sama Dengan Untung

Berasaskan pemerhatian di FB dan juga pergerakan harga di Bursa Malaysia, ada sesetengah pihak dan juga pelabur mungkin menyamakan Hasil (Revenue) atau Sales (Jualan) dengan untung.

Hasil yang tinggi sahaja menunjukkan bahawa sesebuah perniagaan mampu mencatatkan jualan dan ini merupakan satu perkembangan positif tetapi perkara seterusnya perlu dinilai ialah berapakah untung yang diperolehi daripada jualan tersebut kerana inilah ukuran sebenar perniagaan.

Sering kali kita dengar sesuatu syarikat menang bida atau kontrak dan kemudian kita lihat harga sahamnya naik pada hari pengumuman tersebut. Kemenangan kontrak adalah sesuatu yang positif tetapi apa yang dijamin hanyalah peningkatan hasil. Belum tentu sesuatu syarikat boleh meraih untung daripada kontrak tersebut kerana terdapat kemungkinan:
  1. Bida yang dikemukakan terlalu rendah
  2. Syarikat mengalami masalah menyempurnakan kontrak
  3. Berlaku pertikaian dalam pelaksanaan
  4. Kos pelaksanaan lebih tinggi daripada yang dijangka
  5. Kerja pembaikan atau rectification menyebabkan kerugian dialami daripada kontrak
Perkara paling penting ialah melihat rekod masa lepas syarikat dan keupayaannya untuk melaksanakan kontrak atau projek tersebut dengan menguntungkan dan meraih margin untung yang memuaskan.

Jualan dan hasil sememangnya penting dalam penilaian syarikat. Peningkatan jualan adalah satu faktor yang dinilai apabila mengukur pertumbuhan syarikat. Namun begitu, jualan yang meningkat tanpa peningkatan untung dalam jangka masa sederhana akan menimbulkan tanda tanya.

Kadangkala sesebuah syarikat juga berusaha meningkatkan jualan dan merampas bahagian pasaran dengan melakukan promosi besar-besaran. Ini bermakna mereka berusaha meningkatkan jualan dengan mengorbankan untung jangka pendek.

Bagaimanapun, taktik ini kadang kala menjadi dan kadangkala tidak. Pastikan anda menilai dengan teliti perkembangan syarikat sebelum melihat sama ada peningkatan jualan itu dapat disokong oleh peningkatan untung yang dapat dikekalkan dalam jangka panjang.

Dalam bidang perniagaan kecil pula, kadang-kadang di FB saya ada orang mengemukakan cerita tentang betapa lumayan menceburi bidang perniagaan, dengan memberikan angka hasil yang dicatatkan dalam sehari.

Perlu diingat ini hanya hasil dan bukannya untung. Mereka belum mengambil kira segala kos yang terlibat dan untung bersih mungkin jauh lebih rendah daripada nilai hasil yang diberikan.

Sebagai ulang kaji, untuk meraih untung bersih:

Jualan - Kos Jualan = Untung Kasar
Untung Kasar - Semua Kos Lain = Untung Bersih

(Ini pengiraan paling asas sahaja, perniagaan yang berlainan mungkin pengiraannya sedikit berbeza mengikut ciri perniagaan tersebut.)

Untung bersih menjadi ukuran paling penting dalam menilai keupayaan sesuatu perniagaan sama ada bisnes kecil atau syarikat tersenarai. Walaupun hasil atau jualan itu penting, ia perlu diiringi dengan keupayaan menjana untung.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat
 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: