04 November, 2015

Antara Sentimen dan Kekuatan Asas Perniagaan

"In the short run the stock market is a voting machine, in the long run it's a weighing machine" - Benjamin Graham. 

Seperti sebarang produk lain yang dijual beli, harga saham dipengaruhi oleh bekalan dan permintaan.  Dalam jangka pendek bekalan dan permintaan dipengaruhi oleh pelbagai faktor termasuk:
  1. Berita tentang operasi syarikat, sama ada positif atau negatif.
  2. Sentimen pedagang terhadap harga saham syarikat.
  3. Sentimen pelabur secara umum terhadap sektor syarikat tersebut.
  4. Pandangan pelabur tentang ekonomi dan pasaran saham.
  5. Situasi pasaran saham utama dunia seperti AS dan China.
Tetapi dalam jangka panjang hanya satu perkara yang akan menentukan hala tuju harga saham syarikat, iaitu keputusan dan kedudukan kewangannya.

Walau apa pun boleh berlaku dalam jangka pendek, dalam jangka panjang, harga saham akan menjejaki prestasi kewangan syarikat, atau secara khusus prestasi untung syarikat, serta kedudukan aset dan aliran tunainya.

Seorang Value Investor boleh mengambil kesempatan daripada ketidakstabilan situasi jangka pendek ini untuk meraih untung.

Apabila sentimen atau populariti saham merudum disebabkan apa jua faktor, sedangkan kedudukan perniagaan asasnya tetap kukuh, inilah masanya untuk membeli.

Apabila saham tersebut kian hangat dan harga saham naik jauh lebih tinggi daripada prestasi asasnya, maka itulah masanya untuk mempertimbangkan untuk menjual.

Kesimpulannya, seorang Value Investor melihat perbezaan antara populariti dan prestasi dan mengambil kesempatan daripadanya untuk meraih untung.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: