06 September, 2015

Membina Aset Bahagian 4: Masa Paling Sesuai Untuk Membeli Aset

Dalam artikel The Star Online, bertajuk 'The Rich poorer by RM16 bil', didapati bahawa 30 ahli perniagaan terbesar Malaysia kini kehilangan nilai bersih di atas kertas berjumlah RM16.1 bil, berikutan kejatuhan pasaran saham.

Tetapi kita tidak perlu bersimpati terhadap mereka kerana kekayaan mereka masih lagi amat besar, dan kemungkinan besar akan naik kembali dan mencecah tahap lebih tinggi apabila pasaran saham atau ekonomi pulih.

The Star Online

Kejatuhan pasaran saham atau kegawatan adalah satu-satunya masa apabila jurang antara kaya dan miskin dirapatkan. Ini kerana sebahagian besar orang kaya memiliki aset dan nilai aset akan jatuh pada waktu ini.

Namun begitu, jurang ini rapat buat sementara waktu sahaja kerana nilai aset dalam jangka panjang lazimnya naik. Sebab itulah jurang antara kaya dan miskin bertambah dalam jangka panjang.

Cara paling baik untuk memastikan anda juga dapat memanfaatkan aset seperti orang kaya ialah dengan memiliki aset yang menjana pulangan dan juga meningkat naik dalam jangka panjang.

Masa paling baik untuk memiliki aset sudah tentulah dalam keadaan ekonomi atau pasaran saham sedang turun kerana aset boleh didapati pada harga yang lebih murah.

Masalah bagi sesetengah orang yang bukan dalam kategori kaya ialah:

  1. Mereka beli aset semasa aset sedang hangat
  2. Jual aset semasa nilai aset berada di paras rendah
  3. Suka melibatkan diri dengan skim meragukan kerana tidak sabar untuk membina kekayaan
  4. Tidak melabur dalam ilmu pelaburan dan kewangan yang betul 
  5. Tidak mendapatkan penasihat kewangan yang sesuai
Bukan sahaja aset dalam bentuk saham/unit amanah yang telah jatuh dari paras, tertinggi, ada beberapa aset lain juga begitu.

Pada pendapat saya tempoh setahun akan datang ialah masa paling sesuai untuk memastikan anda juga dapat memanfaatkan pemilikan aset, yang merupakan kaedah penting bagi orang kaya untuk meningkatkan nilai bersih mereka.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di  razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: