05 Ogos, 2015

Apa Pendapat Risalah Labur Niaga Tentang Situasi Politik Semasa?

Susah nak cakap. Kalau cakap takut kena tangkap. Tetapi situasi telah mencapai tahap yang hampir di luar alam nyata. Bagi saya senang saja, adakah duit masuk dalam akaun peribadi? Jika jawapannya  ya, persoalan tentang sumber duit itu menjadi isu sampingan sahaja.

Ini kerana terdapat implikasi pengubahan wang haram, implikasi cukai, implikasi pengaruh sumber pemberi dana terhadap penjawat awam, implikasi kepada siapa dana diberikan dan implikasi cukai terhadap penerima dana tersebut.

Tidak ada individu atau entiti di Malaysia yang mampu memberikan sumbangan sebanyak itu. Jika sumbangan sebegitu diberikan, ia sejumlah besar daripada nilai bersih orang dan syarikat terbesar di Malaysia. Sumbernya mungkin (atau pasti menurut video bekas TPM) dari luar negara.

Derma politik adalah perkara biasa. Perkara luar biasa ialah ia masuk dalam akaun sendiri. Justifkasi bahawa ia derma politik tidak boleh diguna pakai. Jika masuk dalam akaun peribadi, tiada akauntabiliti terhadap harta tersebut. 

Siapa yang boleh sahkan semuanya digunakan untuk tujuan yang dinyatakan.  Tiada siapa yang audit. Bekas TPM (dan mungkin ahli MT lain) pun tak tahu langsung mengenainya.

Malah, memandangkan tiada siapa yang tahu, terdapat potensi untuk melanggar undang-undang atau had perbelanjaan pilihan raya kerana duit ini boleh diberi tanpa perlu diperakaunkan.

Cabar-mencabar untuk mendedahkan sumber dana di kalangan ahli politik sekarang adalah perkara sampingan, kerana dana tersebut masuk dalam akaun peribadi. Jika akaun tersebut masuk akaun parti, barulah soal sumber dana menentukan sama ada wang tersebut sah atau tidak.

Saya ada mendengar seorang tokoh Islam agak terkenal di Amerika Syarikat Sheikh Yasir Qadhi berkata, di Amerika, anda boleh menyumbang untuk tujuan politik tertentu dengan memasukkan wang dalam akaun organisasi politik. Itu dinamakan melobi. 

Tetapi jika anda memasukkan duit dalam akaun peribadi, itu dinamakan rasuah. Di Malaysia saya tak pasti, tapi berasaskan apa yang saya baca, dan apa yang dimaklumkan oleh penjawat awam, konsepnya lebih kurang sama. 

Persoalannya ialah jika penjawat awam berjawatan kecil pun ditegah daripada menerima hadiah daripada orang ramai oleh SPRM, bagaimana pula dengan kes penjawat awam tertinggi?

Tetapi yang paling sukar diterima ialah pertahanan 'derma politik' yang digunakan sekarang. Ini merupakan satu afterthought. Alasan difikirkan hanya selepas jawapan asal telah disanggah dan apa yang didakwa terbukti benar. Daripada konspirasi asing kini menjadi konspirasi dalaman pula.

Ini belum lagi masuk kes 1MDB. Itu satu lagi isu berat dengan pelbagai persoalan yang tidak terjawab. Baca posting blog Inggeris saya mengenai perkara tersebut di sini. Itupun yang disentuh adalah perkara yang diketahui sahaja.  

Isu 1MDB sekarang sudah terkebelakang berbanding kes derma tetapi kesannya lebih besar. Malangnya semua penyiasatan tertangguh atau sengaja ditangguh. 

PAC telah dicantas, MACC sedang ditekan, Bank Negara senyap seribu bahasa, AG dah ditukar, malah ada pegawai atasan Polis pun digantikan.

Permainan ini lebih jelas lagi apabila sampai sekarang bekas CEO dan CEO 1MDB belum dapat disoal siasat. Bila agaknya mereka akan muncul?

Masalahnya ialah tiada siapa yang sanggup buka mulut untuk membuat pendedahan berani mati yang menimbulkan risiko kepada dirinya demi kepentingan rakyat. 

Semua senyap sahaja, atau mungkin menunggu masa. Saya pun tak tahu. Saya faham kerana nak tulis posting seperti ini pun saya fikir beberapa kali.

Situasi on the ground di kalangan rakyat nampak seperti kebanyakan orang tersangat marah, dan pihak yang pada awalnya cuba mempertahankan pula kini diam sahaja. Rasanya kemarahan sukar dibendung lagi.

Malangnya rakyat tiada jalan untuk bertindak kerana pilihan raya sekurang-kurangnya dua tahun lagi, bukannya esok seperti kata Ahmad Maslan. Nampaknya media sosial sahajalah menjadi wadah menunjukkan rasa tidak puas hati. 

Terdapat pelbagai pandangan yang bernas tentang isu semasa daripada tokoh yang lantang bersuara. Kita bernasib baik kerana mereka berani berkata.

Dari sudut agama, saya rasa pandangan Dr Maza paling relevan. Manakala dari segi soalan yang bijak dan patut dijawab, rujuk kepada soalan anak MB Johor kepada Perdana Menteri kita. Dari segi cukai, baca pandangan terkini Dr Mahathir.

Untuk kefahaman lanjut tentang isu 1MDB, sila rujuk pendedahan The Edge mengenainya. Manakala Rafizi Ramli dan Tony Pua adalah ahli politik yang paling berwibawa untuk mengupas isu kewangan, walaupun perlu ditapis terlebih dahulu. Semua sumber di atas adalah credible di mata saya.

Walau apa pun, saya tabik hormat kepada Tan Sri Muhyiddin kerana berani menyuarakan kebenaran walaupun kosnya ialah jawatan beliau. Mungkin apa yang diperlukan ialah satu lagi suara besar untuk melakukannya.

Bagi saya, situasi pemimpin tertinggi adalah untenable di mata rakyat. Kalau keadaan semasa dilihat dari sudut syarikat, beliau bukan sahaja mengalami 'defisit keyakinan' (kata beliau sendiri), tetapi lebih teruk lagi mempunyai nilai bersih yang negatif. Mirip sebuah syarikat PN17.

Tetapi hakikatnya satu soalan (dengan nada macam tak percaya) yang diajukan kepada DSN oleh TSM dalam video perbualan antara TSM dan Dato Mukhriz merumuskan segalanya..."Why did you put into your personal account?"

Bagi saya di situlah terletak kuncinya.

Credible = boleh dipercayai
Untenable = tidak boleh dipertahankan lagi

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

3 ulasan:

Pok Li berkata...

Menarik ulasan tuan dalam keadaan yang uncertainty sekarang

Tanpa Nama berkata...

Salleh Said Keruak... This is a classic case of you can never satisfy the critics. They will demand that you do what they want and when you submit to their demands they will still not be happy. The Prime Minister’s critics alleged that Najib Tun Razak stole RM2.6 billion of 1MDB’s money and transferred it to his personal bank account. They then demanded to know whether this was true. When Najib ignored their demands they got angry. The truth is whatever Najib would have said would never satisfy those asking for his explanation. So Najib allowed the Anti-Corruption Commission (MACC) to investigate the matter and get to the truth. MACC then announced that the money was not from 1MDB but was from a donor. That was what they demanded to know and that was what MACC confirmed. Now some want to know why it took so long to confirm that. Why could they have not confirmed that on the first day? Others want to know whether the donation came with strings attached because surely a donation that size would come with terms and conditions. So what is the issue now? Should they not be happy that the money was not stolen from 1MDB as alleged? That is what they demanded to know and that was what MACC confirmed. If Najib tells them that the donation did not come with strings attached would they believe him?

Unknown berkata...

Salam Pok Li...Perfect Storm bagi Malaysia. Kepastian akan wujud hanya bila harga minyak, politik dan Ringgit stabil.