07 Ogos, 2015

11 Petua Tom Peters Untuk Hadapi Kegawatan

Setahun lepas saya ada menulis posting tentang petua yang diberikan Tom Peters untuk menghadapi keadaan sukar, walaupun waktu itu tidak gawat. Sekarang situasi ekonomi kian meruncing, saya rasa wajar saya terbitkan semula dan update posting tersebut.

Nampaknya Malaysia kini sedang dilanda situasi mencabar yang boleh dianggap sebagai perfect storm di mana harga minyak dan komoditi jatuh, nilai Ringgit merosot dan keadaan politik negara semakin membimbangkan.

Selain syarikat yang mengenakan 'hiring freeze', banyak juga perniagaan yang tutup kedai, mengurangkan pekerja atau memindahkan operasi ke tempat lain.

Jika anda termasuk dalam golongan ini, berikut adalah petua berguna yang diberikan oleh Tom Peters untuk mengharungi masa-masa sukar yang dipetik daripada bukunya, The Little Big Things: 163 Ways to Pursue Excellence.

  1. Datang kerja lebih awal, balik kerja lebih lewat dan bekerja lebih keras.
  2. Sanggup kerja untuk gaji lebih rendah, walaupun anda berat hati menerimanya.
  3. Anda menerima lebih banyak tugasan atau projek secara sukarela.
  4. Anda sentiasa cuba bersikap positif dan menampilkan wajah ceria walaupun di dalam hati anda tidak gembira.
  5. Anda bersedia untuk melakukan sebaik mungkin dalam kerja dan perniagaan dan bersyukur dengan pendapatan yang ada sekarang.
  6. Anda membina jaringan secara agresif (networking) dan sentiasa berhubung dengan semua kenalan selain selalu bergaul dengan orang yang lebih muda.
  7. Anda ringkaskan hidup anda dan ketepikan segala kemewahan peribadi.
  8. Anda meningkatkan piawaian kerja ke tahap cemerlang, dan bersikap obsesi untuk memperbaiki segala kesilapan serta memberi perhatian kepada butiran kecil.
  9. Anda belajar kemahiran atau ilmu baru dan juga sanggup mengajar orang lain ilmu lama yang anda ada.
  10. Ucapkan terima kasih jika kejayaan dicapai dan bertanggungjawab atas kegagalan, sambil bersikap baik hati dan prihatin terhadap orang lain.
  11. Anda terima kegagalan dan cuba dan cuba lagi, sambil mengelakkan orang yang bersikap negatif.
Menurut beliau, perwatakan seseorang dinilai berasaskan tindak balasnya terhadap keadaan sukar. Inilah masanya untuk menguatkan tekad dan cuba mengubah nasib sendiri.
 
Akhir sekali, selepas melakukan semua di atas, beliau mencadangkan agar kita berdoa!
 
Nota: Satu perkara menarik ialah cadangannnya untuk bergaul dengan orang muda. Ini amat relevan kepada mereka yang sudah berusia 40 dan ke atas kerana ada kemungkinan kita perlu bekerja untuk atau dengan orang yang lebih muda. Jika kita enggan menerima, maka semakin meningkat usia, semakin sukar untuk menyesuaikan diri.
 
Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat
Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: