03 Februari, 2015

7 Sebab Pelabur Saham 'Wannabe' Patut Melabur Dalam Dana Ekuiti Unit Amanah

Pelaburan saham bukan terlalu sukar, tetapi perlukan banyak usaha. Sebahagian besar pelabur tiada masa atau tidak sanggup berusaha untuk mencapai tahap kepakaran yang diperlukan.

Dalam tempoh setahun dua ini, ramai pelabur yang mula menceburi pasaran saham, didorong oleh kenaikan indeks dan seruan pelbagai pihak yang meyakinkan mereka bahawa mereka boleh menjana wang besar dengan melabur saham.

Hakikatnya ialah walaupun pelaburan saham bukan terlalu sukar, ia tetap memerlukan pembelajaran berterusan dan pengetahuan dalam berbilang disiplin seperti perakaunan, kewangan dan juga ekonomi.

Saya bukan dari golongan yang berpendapat bahawa anda boleh pergi ke dua tiga kelas saham dan menguasai ilmu atau teknik yang boleh menjana wang secara berterusan, atau membaca dua tiga buku untuk berjaya. 

Ilmu ini hanya boleh dikuasai secara beransur-ansur, dan lazimnya 'mastery' dalam sesuatu bidang membabitkan latihan dan amalan konsisten selama 10 tahun.

Tujuh sebab ramai pelabur saham 'wannabe' (mereka yang mahu melabur terus dalam pasaran saham untuk menjana wang besar) patut mempertimbangkan pelaburan dalam dana ekuiti unit amanah termasuk:

1. Tiada masa untuk membuat analisis. Kebanyakan orang perlu memberi tumpuan kepada kerjaya masing-masing. Sukar untuk menguasai ilmu tambahan jika anda perlu fokus kepada kerja anda.

2.  Walaupun banyak dana unit amanah (kecuali yang cemerlang) hanya dapat memberikan pulangan purata pasaran, ini lebih baik daripada kerugian yang dialami oleh ramai pelabur kerana melabur sendiri.

3.  Pengurus dana lebih arif mempelbagaikan pelaburan berbanding anda. Kebanyakan maklumat yang diberikan oleh kursus saham memberi tumpuan pada pemilihan saham, tetapi anda perlu menguruskan pelaburan sebagai satu portfolio, dengan membuat peruntukan aset yang sesuai. Ramai yang tidak tahu melakukannya.

4.  Tidak senang duduk kerana volatiliti saham, sehingga pelabur membuat keputusan berasaskan sentimen dan bukannya fakta. Walaupun dana ekuiti juga turun naik harganya, volatiliti dana unit amanah lazimnya lebih rendah daripada saham individu.

5.  Tangan gatal untuk tekan butang 'buy' dan 'sell' terlalu kerap, terutamanya dengan adanya kemudahan dagangan dalam talian. Ini menyebabkan 'overtrading' sedangkan dalam keadaan tertentu, 'do nothing' ialah penyelesaian terbaik. Beli dan jual tidak semudah itu dengan unit amanah.

6.  Menerima terlalu banyak maklumat sehingga tak tahu mana yang patut diberi perhatian dan mana yang patut diabaikan.

7. Mencampuradukkan teknik pelaburan tetapi tidak ada satu kaedah yang dikuasai dengan sepenuhnya.

Bagi saya, kaedah paling selamat dan sesuai bagi ramai pelabur ialah membuat pelaburan dalam dana ekuiti secara bulanan (dollar cost averaging) tidak kira sama ada pasaran naik atau turun.

Namun begitu, satu perkara penting yang perlu diberi perhatian apabila melabur dalam unit amanah ialah pemilihan dana. Pilihlah dana yang mencatatkan prestasi kukuh dan yang diuruskan oleh syarikat unit amanah mantap, dengan rekod pencapaian terbukti.

Pelaburan bulanan dalam dana ekuiti yang kukuh tidak akan memberikan pulangan terbaik berbanding pulangan hebat yang digembar-gemburkan ramai pakar saham dan juga pulangan luar biasa pelbagai skim meragukan, tetapi boleh memberikan anda pulangan yang memuaskan, pada risiko yang lebih rendah.
 
Nota: 
  1. Sesetengah pakar saham boleh menjana untung yang lumayan. Tetapi tidak semestinya apabila mereka ajar anda, anda juga boleh dapat untung lumayan, walaupun mereka ajar dengan sebaik-baiknya.
  2. Untuk maklumat terperinci tentang unit amanah dan cara memilih dana yang paling sesuai untuk anda, dapatkan buku Panduan Pelaburan Unit Amanah, yang diterbitkan oleh Truewealth Publications. 

Tiada ulasan: