12 Februari, 2015

Menilai Saham Dengan The Edge Markets

Laman theedgemarkets.com sediakan kemudahan analisis asas percuma

Selain daripada laman web Bursa Malaysia dan juga I3investor, satu lagi laman yang menyediakan kemudahan analisis syarikat tersenarai secara percuma ialah The Edge Markets (www.theedgemarkets.com). Laman web ini dikendalikan oleh penerbit akhbar The Edge Financial Daily dan akhbar kewangan mingguan The Edge.

Untuk menikmati kemudahan analisis saham, para pengunjung perlu mendaftar terlebih dahulu. Kemudahan analisis boleh digunakan selepas itu.

Selepas mendaftar, untuk mencari saham yang dikehendaki, taip nama saham dalam kotak carian, atau klik sahaja pada nama syarikat apabila syarikat tersebut disebut dalam mana-mana artikel yang diterbitkan dalam web ini.

Malah, anda boleh membina dua watchlist untuk memantau saham yang menarik perhatian anda.  Selepas membina watchlist anda boleh klik pada saham terkhusus untuk melihat maklumat kewangan dan penilaiannya.

Apa yang akan anda lihat ialah dashboard yang memberikan maklumat asas tentang sesuatu saham.  Kita ambil contoh Petronas Chemicals Group atau PetChem.


 
Skrin utama atau Dashboard memaparkan carta harga saham selama setahun dan juga latar belakang ringkas tentang syarikat, penilaian dan kedudukan kewangannya seperti di bawah.


 
Ciri menarik yang saya dapati berguna di sini ialah Valuation, Fundamental dan Volatility. Bagi Valuation & Fundamental, markah yang diberikan ialah antara 0-3. 

Fundamental menilai kekuatan kewangan asas syarikat, manakala Valuation pula mengukur sama ada harga semasa berpatutan berbanding tahap untung, pertumbuhan, aset dan juga dividen. Volatility, pula mengukur tahap turun naik harga syarikat, dan sesetengah pihak menganggap Volatility ialah satu cara untuk mengukur risiko.

Satu perkara menarik yang jelas boleh dilihat ialah syarikat yang kukuh perniagaannya (fundamental) tidak semestinya menarik dari segi penilaian (valuation) mungkin kerana harganya yang tinggi. Pada pendapat saya di sinilah satu kelebihan kemudahan The Edge Markets walaupun dalam ciri lain, ia kurang sedikit berbanding I3investor.

Seterusnya pada bahagian Chart (Carta), pembaca boleh merangka carta dengan parameter yang lebih spesifik, tetapi hanya untuk tempoh maksimum tiga tahun sahaja.

Satu lagi kelebihan bahagian ini ialah ia menyenaraikan syarikat yang sebanding atau syarikat dalam industri yang lebih kurang sama. Pelabur boleh memilih satu daripada syarikat ini dan membandingkan cartanya dengan syarikat yang dikaji.

Malah senarai ini mungkin boleh menunjukkan kita syarikat yang lebih menarik dari segi penilain dalam industri yang sama.


Maklumat penting seterusnya ialah Ratios atau nisbah kewangan. Butiran asas seperti di bawah disampaikan kepada pelabur. Walaupun tidak terperinci seperti laman Shareinvestor, perlu diingat bahawa kemudahan ini adalah percuma.

  
Dua lagi bahagian yang disediakan ialah Financials (kewangan) dan Related News, yang memberikan maklumat tentang akaun syarikat dan juga berita terkini, terutamanya daripada laman theedgemarkets.com.

Bagi saya, kemudahan ini berguna jika digabungkan dengan laman percuma dan berbayar lain kerana membawakan tiga sudut berbeza, iaitu penarafan Fundamental dan Valuation di samping menyenaraikan syarikat lain dalam industri yang sama bersama penarafannya sekali.

Nota: Jika anda ingin tahu tentang cara pelabur terkemuka dunia menggunakan maklumat kewangan seperti di atas untuk melabur, dapatkan buku Petua Pelabur Tersohor.

Tiada ulasan: