26 Ogos, 2014

11 Petua Tom Peters Untuk Hadapi Kesukaran Perniagaan atau Kerjaya

Langit tidak sentiasa cerah dan penulis dan perunding terkenal ini berikan beberapa petua berguna untuk menghadapi masa-masa sukar

Walaupun BNM mengumumkan bahawa ekonomi Malaysia berkembang pada kadar lebih 6% suku tahun lepas, saya dapati perkembangan ekonomi ini tidak begitu seimbang kerana situasi perniagaan 'on the ground' nampak sukar bagi beberapa sektor termasuk komoditi, hartanah dan penerbangan.

Tidak dinafikan indeks hartanah dan saham berada hampir di paras tertinggi, tetapi sesetengah rakyat biasa yang tidak banyak memiliki aset terhimpit dengan kenaikan harga. Sesetengah peniaga kecil  pun mungkin menghadapi sedikit kesukaran. 

Maklumat di atas bukanlah berasaskan kajian terperinci tetapi berlandaskan pemerhatian dan pengalaman yang dihadapi oleh kenalan. 

Jika anda termasuk dalam golongan ini, berikut adalah petua berguna yang diberikan oleh Tom Peters untuk mengharungi masa-masa sukar yang dipetik daripada bukunya, The Little Big Things: 163 Ways to Pursue Excellence.


  1. Datang kerja lebih awal, balik kerja lebih lewat dan bekerja lebih keras.
  2. Sanggup kerja untuk gaji lebih rendah, walaupun anda berat hati menerimanya.
  3. Anda  menerima lebih banyak tugasan atau projek secara sukarela.
  4. Anda sentiasa cuba bersikap positif dan menampilkan wajah ceria walaupun di dalam hati anda tidak gembira.
  5. Anda bersedia untuk melakukan sebaik mungkin dalam kerja dan perniagaan dan bersyukur dengan pendapatan yang ada sekarang.
  6. Anda  membina jaringan secara agresif (networking) dan sentiasa berhubung dengan semua kenalan selain selalu bergaul dengan orang yang lebih muda.
  7. Anda ringkaskan hidup anda dan ketepikan segala kemewahan peribadi.
  8. Anda meningkatkan piawaian kerja ke tahap cemerlang, dan bersikap obsesi untuk memperbaiki segala kesilapan serta memberi perhatian kepada butiran kecil.
  9. Anda belajar kemahiran atau ilmu baru dan juga sanggup mengajar orang lain ilmu lama yang anda ada.
  10. Ucapkan terima kasih jika kejayaan dicapai dan bertanggungjawab atas kegagalan, sambil bersikap baik hati dan prihatin terhadap orang lain.
  11. Anda terima kegagalan dan cuba dan cuba lagi, sambil mengelakkan orang yang bersikap negatif.
Menurut beliau, perwatakan seseorang dinilai berasaskan tindak balasnya terhadap keadaan sukar. Akhir sekali, selepas melakukan semua di atas, beliau mencadangkan agar kita berdoa!

Nota:  Saya syorkan agar anda mendapatkan buku The Little Big Thing: 163 Ways to Pursue Excellence yang saya dapati sangat berguna. Sebenarnya beliau meletakkan 46 petua tetapi saya pilih yang paling relevan dan menggabungkan beberapa petua dalam satu ayat.

Tiada ulasan: