07 Mac, 2014

MyETF MSCI Malaysia Islamic Dividend Disenarai

ETF Patuh Syariah Kedua Malaysia Untuk Strategi Pelaburan Indeks Pasif

MyETF MSCI Malaysia Islamic Dividend atau MyETF MMID akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada 21 Mac 2014.  ETF ini merupakan dana dagangan bursa patuh syariah kedua daripada iVCAP Management Sdn Bhd untuk disenaraikan selepas my ETF DJIA.

ETF ialah sekumpulan saham yang boleh dijual beli seperti saham tunggal. Kumpulan saham ini lazimnya menjejak indeks penanda aras yang ditetapkan. Dalam kes ini, indeks yang dijejak ialah MSCI Malaysia IMI Islamic High Dividend Yield 10/40 Index.

Ini bermakna strategi yang digunakan ialah strategi pasif. Pengurus dana tidak mencuba mengatasi indeks, tetapi sebaliknya hanya mereplikasi prestasi indeks. 

Dengan kata lain, kenaikan indeks tersebut akan memberikan keuntungan kepada pelabur dan penurunan indeks akan menyebabkan kerugian. Untuk penjelasan lanjut tentang strategi pelaburan pasif, sila baca artikel lama saya mengenai pelaburan indeks.  

Strategi pasif ini sesuai bagi pelabur yang tiada masa untuk membuat penyelidikan saham, tetapi mahu memanfaatkan pulangan yang dihasilkan oleh pasaran saham.  Dalam kes MyETF MMID, pelabur akan membeli saham-saham patuh syariah utama Malaysia yang membuat pengagihan dividen tinggi.

Indeks MSCI Malaysia IMI Islamic High Dividend Yield 10/40 ialah indeks yang terdiri daripada 16 - 30 syarikat patuh Syariah yang tersenarai di Bursa Malaysia dengan pulangan dividen lebih tinggi daripada purata yang dibayar secara tetap dan mampan.

Untuk memudahkan penerangan, apabila anda membeli dana ini, anda membeli sekumpulan saham dengan rekod pembayaran dividen yang kukuh. ETF ini akan membayar dividen yang diterima daripada saham-saham tersebut kepada anda.

Berikut adalah fakta penting mengenai indeks:


Prestasi indeks (price return) nampak mengagumkan (pulangan yang diberikan adalah pulangan terkompaun tahunan). Prestasi ini lebih baik daripada, MyETF DJIA, iaitu ETF pertama daripada iVCap.

Tetapi perlu diingat bahawa dalam tempoh lima tahun lepas, pasaran saham naik dan terus naik.  Lazimnya prestasi dana seperti ini dalam jangka masa meliputi 10 tahun ialah antara 9 - 10%.

Justeru, pelabur harus mempertimbangkan perkara ini dalam isu timing, iaitu masa paling sesuai untuk membeli dana ini.

Bagi mereka yang ingin melabur dalam pasaran saham untuk jangka masa panjang tetapi tiada masa dan tiada ilmu untuk melakukannya, MyETF MMID ialah satu alternatif yang baik bagi anda. 

Kaedah ini tidak akan memberikan pulangan tertinggi, tetapi pulangan purata yang memuaskan selagi pembelian sekali gus tidak dilakukan apabila indeks berada di ambang kejatuhan seperti tahun 2008 atau 1997.

Maklumat lanjut tentang MyETF MMID boleh didapati di laman web MyETF.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terbaik!

Tanpa Nama berkata...

visit http://www.tropicalroofing.sto.my/
for metal deck roofing, polycarbonate sheet, insulated metal panel and home improvement.