20 Mac, 2014

Mengenai Waran Yang Menghampiri Tarikh Luput

Bagaimana kalau kita memegang saham waran yang akan tamat tempoh sebulan lagi. 1. Adakah kita perlu jual sekarang untuk mengelakkan saham dan duit kita hilang terus. 2. Kenapa walaupun sudah dekat tempoh, saham waran itu masih ramai lagi pembelinya? Waran yang dimaksudkan ialah Waran Marco.

Saya ada menerima soalan ini yang saya rasa amat relevan, terutamanya bagi pelabur baru.

Pertama sekali, waran sebenarnya bukan saham. Waran hanyalah hak untuk membeli saham pada harga laksana yang ditetapkan. Harga laksana waran Marco ialah 10 sen. Ini bermakna pelabur berhak beli saham Marco pada harga 10 sen sebelum tarikh luput.

Harga saham Marco pada penutup hari ini (20 Mac, 2014) ialah 17.5 sen. Ini bermakna sebelum waran itu luput, pelabur boleh melaksanakan waran tersebut.

Apabila waran dilaksanakan, ini bermakna pelabur akan membeli saham Marco pada harga 10 sen sesaham. Pelabur kemungkinan besar akan meraih untung kerana harga saham Marco sekarang ialah 17.5 sen sedangkan anda hanya perlu membayar 10 sen untuk membelinya. Potensi untung sekiranya harga tetap sama pada tarikh laksana ialah 7.5 sen.

Sementara itu, harga waran Marco ialah 6.5 sen pada penutup hari ini. Ini bermakna kalau pelabur menjual waran tersebut, pelabur akan meraih hasil 6.5 sen. Hasil ini lebih rendah sedikit daripada 7.5 sen yang diperolehi dalam kaedah di atas. Tetapi dengan cara ini, pelabur:
  1. Mendapat kepastian akan meraih 6.5 sen.
  2. Tidak perlu melalui proses pelaksanaan waran.
Selain itu, tiada jaminan bahawa harga saham Marco kekal pada 17.5 sen pada tarikh laksana, ia mungkin naik atau mungkin turun.

Mengenai soalan kedua, masih ramai orang yang mahu membeli waran tersebut kerana:
  1. Berpotensi meraih untung 1 sen dengan membuat sedikit kerja tambahan. Mereka ini lazimnya membeli dalam jumlah yang besar.
  2. Untung mereka mungkin lebih besar jika harga saham Marco naik lebih tinggi daripada 17.5 sen pada masa depan.
Pelabur yang bertanya ada dua pilihan.
  1. Cara paling mudah ialah jual sekarang dan terima hasil 6.5 sen.
  2. Keluarkan duit untuk beli saham Marco pada harga 10 sen sebelum tarikh luput dengan harapan untuk menjualnya di pasaran pada harga 17.5 sen atau lebih tinggi.
Jika cara kedua dipilih, tanya broker tentang kaedah pelaksanaan waran. Mereka lebih arif tentang hal ini.

Nota:  Jika ada kesilapan dalam artikel ini, sila maklumkan saya.

Tiada ulasan: