06 Jun, 2013

P.I.E. Industrial Kukuh Tapi Harga Saham Berpatutan

Syarikat pengilang kontrak elektronik yang dimiliki oleh Foxconn

Selepas kenaikan indeks secara menyeluruh baru-baru ini, usaha mencari saham yang masih berpatutan kini tidak begitu mudah terutamanya kerana harga banyak saham telah naik.  Walau apa pun, masih terdapat syarikat kukuh yang diperdagangkan pada harga berpatutan.

Salah satu daripadanya ialah P.I.E Industrial. Syarikat ini memulakan operasi sebagai sebuah pengeluar kabel dan wayar untuk peralatan elektronik dan telah mengembangkan operasinya menjadi sebuah pengeluar kontrak bagi komponen komputer dan PCB

P.I.E. sebenarnya merupakan anak syarikat Hon Hai Precision Industry yang diperdagangkan di bawah nama Foxconn, salah satu daripada penyedia perkhidmatan pengilangan kontrak terbesar di dunia.

Syarikat ini menarik bagi saya kerana diperdagangkan pada nisbah P/E di bawah 10, mempunyai NTA yang meningkat tahun demi tahun, memberikan pulangan dividen konsisten yang agak memuaskan.dan tidak mempunyai hutang jangka panjang.

Berikut adalah prestasi syarikat untuk tempoh 5 tahun lepas:

Laman Web P.I.E Industrial

Pada tahun 2013, mungkin pendapatan sesahamnya mendatar sahaja dan dividen mungkin tidak lebih tinggi daripada tahun 2012. Tetapi dalam jangka panjang, melihatkan pertumbuhan syarikat dalam tempoh 10 tahun yang lepas serta prestasi syarikat induknya, P.I.E. dilihat amat berpotensi.

Untuk maklumat lengkap mengenai P.I.E, muat turun laporan tahunan syarikat:
http://www.bursamalaysia.com/market/listed-companies/company-announcements/1270525

Berikut adalah pergerakan harga saham syarikat dalam tempoh 10 tahun lepas:

Bursastation

Syarikat ini juga mempunyai tahap tunai yang tinggi dengan hampir tiada hutang jangka panjang.  Saham  mungkin naik dalam jangka pendek jika pelabur lain sedar tentang nilainya, tetapi untuk mengharapkan kenaikan yang berpacukan pertumbuhan keuntungan mungkin memerlukan masa lebih lama.

Trend semasa dalam sektor elektronik ialah ke arah pembelian komponen atau membuat seluruh produk menerusi persumberan luar atau outsourcing. Pemilik jenama lazimnya melakukan penyelidikan dan reka bentuk dan juga membina jenama produk sahaja.  Pengeluarannya dikontrak kepada syarikat seperti P.I.E. Industrial. Trend ini dijangka berterusan pada masa depan.

Syarikat ini nampak kukuh secara keseluruhan dan mempunyai pengurusan dan syarikat induk kukuh yang merupakan peserta global utama dalam bidangnya..

Nota:  Posting ini bukan cadangan membeli saham. Sebaliknya ia merupakan cadangan untuk menilai saham-saham tertentu. Pembaca perlu membuat penilaian terperinci sendiri sebelum sebarang saham atau unit amanah.
       

Tiada ulasan: