23 Januari, 2013

FBM Emas Syariah dan Prestasinya

Apakah FBM Emas Syariah? Bagaimana mengukur prestasinya?

Saya menerima soalan di atas daripada pembaca. Sebenarnya saya pernah memberikan penjelasan umum tentang indeks saham dalam satu posting pada tahun 2010. Klik sini untuk membaca artikel tersebut.

Indeks pasaran saham mengukur prestasi pasaran saham, sektor pasaran saham atau segmen tertentu pasaran saham. Indeks terdiri daripada kumpulan saham tertentu. Indeks boleh digunakan untuk:
  1. Meninjau kedudukan seluruh pasaran atau bahagian, sektor atau segmen pasaran
  2. Menjadi penanda aras atau pengukur prestasi portfolio saham atau dana
  3. Ditiru pergerakannya menerusi unit amanah atau ETF supaya pelabur boleh melabur dalam indeks tersebut.
Indeks terbahagi kepada indeks umum dan indeks syariah.  Indeks yang lazimnya menjadi rujukan umum pasaran ialah Indeks FBM KLCI, yang terdiri daripada 30 saham bermodal terbesar di Bursa Malaysia. Bagi pelaburan patuh syariah, Indeks FBM Hijrah Syariah mewakili 30 saham patuh syariah terbesar.

Walaupun indeks ini menjadi rujukan utama, ia tidak mewakili keseluruhan pasaran. Indeks yang mewakili keseluruhan pasaran ialah FBM Emas, yang meliputi 98% daripada kesemua saham di Bursa Malaysia.

Kembali kepada soalan, apakah FBM Emas Syariah? Ia terdiri daripada semua saham dalam FBM Emas yang patuh Syariah. Jadi bagi pelabur yang hanya melabur dalam saham patuh syariah, indeks FBM Emas Syariah boleh dijadikan kayu pengukur untuk membandingkan prestasi mereka. 

Selain itu, indeks ini boleh dijadikan rujukan utama untuk menilai prestasi pasaran secara keseluruhan bagi mereka yang hanya berminat dalam saham patuh syariah. Banyak dana unit amanah juga menggunakan indeks ini sebagai penanda aras untuk membandingkan prestasi dana dengan prestasi indeks.

Di bawah ialah pergerakan indeks FBM Emas Syariah untuk tempoh 1 dan 5 tahun:



Dipetik daripada Bursastation

Kita boleh mengukur prestasi indeks dengan membuat perbandingan suku tahunan, tahunan atau tempoh lebih lama. Graf di atas memberikan gambaran umum tentang kenaikan indeks ini.

Selain itu, kita juga boleh membandingkan prestasinya dengan FBM KLCI. Kita lihat perbandingan prestasi FBM KLCI dengan FBM Emas Syariah untuk tempoh lima tahun lepas.


Dipetik daripada Bursastation

Kita dapat lihat bahawa pergerakan indeks ini adalah lebih kurang seiring, dengan indeks KLCI mencatatkan prestasi lebih tinggi sedikit.

Sebenarnya pergerakan indeks hanya memaparkan gambaran umum dan maklumat latar tentang kedudukan saham secara keseluruhan untuk membolehkan kita membuat keputusan yang lebih bijak dari segi pemilihan saham dan juga unit amanah.

Sebagai contoh, jika unit amanah patuh syariah yang kita tinjau sentiasa mencatatkan prestasi lebih lemah daripada penanda arasnya, iaitu indeks FBM Emas Syariah, maka kita tahu bahawa pengurus dana tidak memberikan sebarang nilai tambah kepada pelabur.

Pelabur boleh menggunakan indeks saham ini sebagai penanda aras dan alat untuk membantu  membuat keputusan pelaburan yang lebih bijak, sama ada dalam saham atau unit amanah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terbaik tuan!tq..