18 Disember, 2012

Mega First Kukuh Tetapi Kurang Mendapat Perhatian

Manfaatkan pulangan dividen sambil menunggu nilai sebenar direalisasi

Saya pernah menulis tentang Mega First Corporation Berhad (MFCB) pada posting lebih setahun lepas (klik sini untuk membaca).  Sehingga kini sahamnya masih di tahap sama, iaitu lebih kurang RM1.60 - 1.70.

Dipetik daripada Bursastation

Syarikat ini ialah sebuah syarikat yang terlibat dalam tiga bidang utama, iaitu loji jana kuasa, kuari dan pembangunan hartanah. Sebahagian besar daripada hasil dan keuntungannya diperolehi daripada operasi penjanaan kuasa.

Pada tahun ini, syarikat dijangka mencatatkan keuntungan lebih rendah daripada tahun lepas.  EPS MFCB untuk tiga suku pertama tahun ini ialah 20 sen. Ini bermakna untuk seluruh tahun, syarikat dijangka mencatatkan untung lebih rendah berbanding 33 sen tahun lepas.

Mungkin inilah sebabnya saham syarikat tidak berganjak atau turun sedikit.  Tetapi perlu diingat bahawa tahun 2012 adalah tahun yang sukar bagi banyak syarikat, justeru prestasi tersebut boleh dikatakan agak baik. Berikut adalah petikan keputusan 5 tahun syarikat sehingga 2011:

Laporan Tahunan 2011 MFCB

Jika kita membuat unjuran konservatif EPS 26 sen untuk tahun ini, Mega First mempunyai P/E lebih kurang 6 hingga 6.5.  Angka ini amat rendah bagi sebuah syarikat yang mantap seperti ini. MFCB membayar dividen kasar sebanyak 9 sen sesaham tahun lepas, menghasilkan pulangan dividen atau dividen yield lebih 5%.

Faktor kelebihan MFCB:
  1. Pulangan dividen berpatutan
  2. Kedudukan tunai yang mantap
  3. Hutang jangka panjang yang rendah
  4. Pendapatan yang stabil
  5. Aset bersih kian meningkat tahun demi tahun
  6. Harga RM1.60 berbanding aset RM2.60.
Cuma risikonya ialah kita tidak tahu mengapa komuniti pelaburan profesional tidak berminat dengan saham ini dan mengapa amat sedikit firma penyelidikan yang mengikuti perkembangan syarikat.  Berasaskan prestasi jangka panjang, memang syarikat ini kelihatan kukuh.

Tetapi berasaskan pergerakan harganya sebelum ini, mungkin pelabur yang membeli perlu menunggu masa yang agak lama sebelum nilai sebenar syarikat ini direalisasikan.  Satu caranya ialah jika pemegang saham utama menswastakan (privatize) dan mengeluarkannya dari senarai dengan membuat tawaran umum atau jika ada syarikat lain yang membuat tawaran mengambilalih.

Walau apa pun, sambil menunggu, pelabur boleh menikmati pulangan dividen menarik yang diberikan oleh syarikat.

Tiada ulasan: