12 Disember, 2012

Skim Persaraan CIMB Islamic PRS Plus

PIlihan tabungan persaraan swasta yang patuh syariah

Seperti yang diterangkan minggu lepas, PRS ialah Skim Persaraan Swasta yang membolehkan peniaga sendiri untuk menabung untuk persaraan mereka selain membolehkan penabung KWSP yang sedia ada untuk menambah simpanan persaraan.



Salah satu daripada syarikat yang menawarkan skim ini ialah CIMB Principal Asset Management. Versi patuh syariah yang disediakan ialah CIMB Islamic PRS Plus.

Ahli boleh membuka akaun serendah RM100 dan membuat caruman RM50 secara berkala selepas itu. Caruman adalah tidak wajib dan tiada denda atau tindakan dikenakan jika ahli tidak mencarum.

Wang yang dicarum oleh pelabur akan dilaburkan dalam lima dana.  Pelabur boleh membuat keputusan untuk memilih sendiri dana, atau membiarkan CIMB Principal untuk memperuntukkan dana berasaskan usia mereka.

Lima Dana yang disediakan termasuk CIMB Principal PRS Plus Conservative, CIMB Islamic PRS Plus Moderate, CIMB Islamic PRS Plus Growth, CiMB Islamic PRS Plus Equity dan CIMB Islamic PRS Plus Asia Pacific Ex Japan.

Jika pelabur mahu CIMB menentukan peruntukan pelaburan, dana yang dilaburkan akan diperuntukkan berasaskan usia mereka.
  • Bawah 40 tahun - CIMB Islamic PRS Plus Growth dengan pendedahan ekuiti maksimum 70%
  • 40 - 49 tahun - CIMB Islamic PRS Plus Moderate dengan pendedahan ekuiti maksimum 60%
  • 50 ke atas - CIMB Islamic Islamic PRS Plus Conservative dengan pendedahan ekuiti maksimum 20%

Jika pelabur membuat keputusan untuk melakukan pemilihan sendiri, mereka boleh memilih antara kelima-lima dana yang ditawarkan, termasuk memperuntukkan dana dalam dana berbeza berasaskan nisbah yang mereka tetapkan.

Dari segi yuran membeli dana, caj yang dikenakan ialah antara 0% hingga 3% bergantung kepada kriteria yang ditetapkan oleh CIMB Principal.  Maklumat lanjut boleh didapati daripada perunding PRS CIMB, CIMB Bank, CIMB Islamic atau CIMB Wealth Advisers.

Bagi mereka yang ingin berhubung terus dengan salah seorang perunding yang saya percayai, sila hubungi Encik Azwan Yusoff di No. Tel. 013-3455154 atau menerusi emel: azwan@millionairesisters.org.

Seperti yang dinyatakan dalam posting minggu lepas, wang tabungan akan dibahagikan antara Akaun 1 dan 2 pada nisbah 70 :30. Akaun 2 boleh dikeluarkan pada bila-bila masa tertakluk kepada cukai 8% jika caruman tersebut belum sampai satu tahun.

Perlu diingat bahawa wang dalam Akaun 1 hanya boleh mula dikeluarkan pada usia 55 tahun, sama seperti skim KWSP.  Jika anda mungkin memerlukan wang sebelum itu, adalah lebih  baik anda melabur secara terus dalam unit amanah dan bukan menerusi skim seperti ini.

Secara peribadi, saya berpendapat sekiranya anda sudah mempunyai tabungan KWSP dan menggunakan skim ini sebagai caruman tambahan, memang  sesuai untuk menggunakan pendekatan pelaburan ekuiti yang lebih agresif.  Ini kerana caruman dalam KWSP sudah sememangnya konservatif dan terjamin.

Tetapi itu pillihan peribadi dan kelebihan skim ini ialah pelabur boleh memilih dana mengikut kesanggupan mereka menanggung risiko, selain mendapat potongan cukai tambahan RM3,000 khas bagi caruman dalam skim persaraan swasta ini.

Tiada ulasan: