25 September, 2012

Daibochi Kukuh Dengan Dividen Memuaskan

Syarikat unum akan agihkan 60% daripada untung menerusi dividen

Daibochi ialah sebuah syarikat pengeluar pembungkusan fleksibel utama, yang membekalkan penyelesaian pembungkusan serba guna kepada pengeluar makanan dan minuman, barangan pengguna laris dan farmaseutikal dan perindustrian.

Syarikat ini dibawa kepada perhatian saya oleh seorang pembaca yang meminta saya memberikan pandangan mengenainya.

Saya dapati Daibochi ialah sebuah syarikat yang kukuh yang telah melonjakkan prestasi keuntungan terutamanya sejak tahun 2009. Daripada meraih pendapatan sesaham (EPS) purata kira-kira 10 sen ia telah bertukar menjadi syarikat yang menjana EPS lebih 24 sen sejak 2009.

Peningkatan prestasi ini juga telah menyaksikan harga sahamnya naik seiring. Berikut adalah pergerakan harga saham sejak 5 tahun lepas.  Harga saham telah dilaraskan untuk terbitan bonus 1 untuk 2 yang dibuat baru-baru ini.


Dipetik daripada Bursastation
 
Sementara itu ringkasan perangkaan prestasi syarikat untuk tempoh lima tahun lepas juga dibentangkan di bawah:


Diambil daripada Laporan Tahunan Daibochi
 
Perhatian: Angka EPS dan NTA Per Share ialah berasaskan jumlah saham sebelum terbitan bonus satu saham untuk setiap dua saham dipegang yang dibuat baru-baru ini 
 
Daripada data di atas, kita dapat lihat bahawa perolehan dan aset ketara bersih sesaham meningkat secara konsisten manakala pendapatan sesaham atau EPS kekal mantap selama tiga tahun.  Sementara itu pembayaran dividen pula ialah antara 12 hingga 15 sen sesaham.

Satu lagi ukuran penting ialah pulangan atas ekuiti (ROE) yang berada pada paras kira-kira 15 peratus dalam tempoh tiga tahun lepas, tahap yang agak memberangsangkan.

Bagi enam bulan pertama tahun ini, syarikat telah mencatatkan prestasi lebih baik daripada enam bulan pertama tahun lepas, dengan EPS 15.32 sen (sebelum pelarasan bonus).  Sementara itu, aliran tunai syarikat juga kukuh, dengan tunai yang diperolehi daripada operasi meningkat berbanding enam bulan yang sama tahun lepas.

Berasaskan prestasi suku pertama, syarikat dijangka mampu mencatatkan EPS 20 sen (selepas mengambil kira terbitan bonus - semua angka akan dilaraskan dalam laporan tahunan 2012). Berasaskan pengumuman syarikat untuk membayar 60% daripada untung menerusi dividen, maka dividen seluruh tahun dijangka sekurang-kurangnya 10 sen sesaham (selepas pelarasan bonus).

Harga

Kita sudah tahu syarikat ini kukuh dan semakin berkembang maju tetapi seperti biasa, faktor penentu ialah harga. Kita dapati harga telah naik kebekalangan ini dan pada penutup semalam harganya ialah  RM2.26.

Pada harga ini, saham diperdagangkan dengan nisbah P/E anggaran 11.3 atas keuntungan 2012 dan juga pulangan dividen kira-kira 4.42%.  Perangkaan ini boleh dikatakan menarik selagi syarikat boleh mengekalkan atau mengukuhkan untung untuk tahun-tahun akan datang.

Ini menjadi faktor penentu sama ada untuk membeli saham  Selain itu, kita juga perlu mempertimbangkan sama ada keadaan ekonomi dalam tempoh setahun akan datang akan mempengaruhi prestasi syarikat.

Secara peribadi, kejatuhan harga ke paras RM2.00 dan ke bawah menjadikan saham ini amat menarik untuk jangka panjang selagi prestasi kukuh dapat dikekalkan.
   

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih tuan