30 September, 2012

Bajet 2013 - Insentif dan Kesan Terhadap Individu

Mengupas sepintas lalu manfaat dan kesan belanjawan bagi orang ramai

Bajet 2013 berusaha mengimbangi antara keperluan untuk merangsang ekonomi, membantu golongan berpendapatan sederhana dan rendah dan juga mengurangkan defisit.

Saya telah cuba mengumpulkan insentif dan kesan bajet terhadap individu berasaskan maklumat yang tersiar dan ulasan pakar setakat ini dan menyenarai item yang relevan kepada umum di bawah.

Insentif Golongan Berpendapatan Rendah / Sederhana
  1. RM500 bagi ketua keluarga dengan pendapatan isi rumah kurang RM500
  2. RM250 untuk inidividu belum berkahwin berusia lebih 21 tahun dengan pendapatan di bawah RM2,000 tetapi bukan untuk pelajar universiti
  3. Rebet telefon pintar RM200 bagi golongan berusia 21 - 30 tahun yang bergaji RM3,000 ke bawah.
Insentif Cukai
  1. Kadar cukai dikurangkan 1% bagi julat pendapatan tahunan antara RM2,500 hingga 50,000.  Laporan menyatakan hanya mereka dengan pendapatan tahunan boleh dicukai bawah RM50,000 yang mendapat manfaat, tetapi pada pendapat saya orang yang berpendapatan lebih tinggi juga menerima penjimatan kerana kadar cukai untuk RM50,000 pertama telah dikurangkan. Penjimatan maksimum yang diterima ialah RM425.
  2. Pelepasan cukai dinaikkan daripada RM4,000 kepada RM6,000 bagi pendidikan tinggi anak
  3. Pelepasan SSPN ditambah daripada RM3,000 kepada RM6,000
Insentif Penjawat Awam
  1. Bonus 1.5 bulan untuk kakitangan kerajaan
  2. Insentif khas  anggota tentera RM200 sebulan mulai 1 Januari 2013
  3. Elaun untuk bekas tentera tidak berpencen yang berkhidmat  kurang 21 tahun sebanyak RM1,000
  4. Pencen minimum golongan berkhidmat 25 tahun ke atas ditambah kepada RM820 berbanding RM720.
Insentif Pendidikan
  1. Bantuan RM100 untuk setiap murid sekolah rendah dan menengah
  2. Baucar buku mahasiswa RM250.
  3. Diskaun 20% untuk penghutang yang membayar balik pinjaman PTPTN dalam masa setahun dan  diskaun 10% untuk penghutang PTPTN yang membayar balik pinjaman secara konsisten.
Hartanah
  1. Cukai Keuntungan Hartanah meningkat kepada RM15% untuk dua tahun pertama dan kepada 10% untuk tiga tahun seterusnya
  2. Pelepasan duti setem 50% bagi pembelian rumah kediaman pertama dilanjutkan sehingga Disember 2014.
  3. Individu yang mempunyai pendapatan sehingga RM5,000 sebulan berhak untuk Skim Rumah Pertamaku, berbanding RM3,000 sebelum ini.
Pada pendapat saya, belanjawan kali ini ada banyak insentif terutamanya bagi golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Memang sepatutnya kumpulan ini yang disasarkan.

Defisit pula dikurangkan kepada 4% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar.  Walaupun tanpa sesetengah insentif di atas, defisit boleh dikurangkan lagi, saya rasa ini bukan masa yang sesuai untuk mengehadkan perbelanjaan dengan ketara terutamanya dengan ekonomi global yang masih lemah

Bajet ini boleh dikatakan memuaskan dan diharapkan segala insentif dapat dilaksanakan dengan adil dan saksama. Memang sesetengah insentif bersifat gula-gula kepada rakyat kerana pilihan raya sudah hampir, tetapi kesannya tidak negatif kerana wang yang diterima akan dibelanjakan dan ini akan menimbulkan kesan pengganda.

Saya menganggap bajet ini sebagai belanjawan kerajaan Malaysia dan saya melihatnya dari sudut berkecuali.  Bagi saya bajet alternatif Pakatan Rakyat juga ada manfaat dan insentif, cuma kepada golongan yang berbeza. 

Kedua-dua pihak perlu ingat bahawa insentif yang diberikan dikutip daripada cukai yang dibayar oleh perniagaan dan rakyat Malaysia. Jadi insentif bukan diberikan oleh BN atau PR, tetapi dibiayai oleh rakyat Malaysia sendiri.  Cuma mereka menentukan cara kita memperuntukkannya jika mereka berkuasa.

Kedua-dua alternatif saya nampak memuaskan, selagi ia mesra kepada perniagaan dan rakyat dan mampu menjana ekonomi negara selain membantu golongan yang memerlukan.

Nota:  Jika ada insentif atau item relevan yang tertinggal sila maklumkan saya.

2 ulasan:

Xunpheriz berkata...

Betul. Apa jua insentif yang diberikan kerajaan kepada rakyat, ia milik rakyat kerana dibiayai oleh cukai yang dibayar oleh rakyat.
Justeru, terpulang untuk menilai sama ada Bajet 2013 atau Bajet Alternatif memberi lebih nilai bagi setiap sen cukai yang dibayar..

Unknown berkata...

Salam,

Amat setuju. Kita menjadi penilainya dan perlu menjalanan tanggungjawab kita untuk memilih yang terbaik.