05 Mac, 2012

Soalan Mengenai Takaful dan Pelaburan

Saya ingin menjawab beberapa soalan seorang pembaca tentang Takaful dan pelaburan. Untuk makluman, terdapat dua jenis kombinasi antara takaful dan pelaburan iaitu:
  1. Dana unit amanah yang menawarkan perlindungan Takaful 
  2. Takaful yang menawarkan ciri pelaburan.
Berikut adalah soalan yang dikemukakan:

1.  Adakah pelabur perlu kekalkan sejumlah wang/unit dalam dana bagi:
  • mengekalkan kelangsungan pelaburannya dalam sesebuah dana?
  • melayakkannya mendapat faedah perlindungan Takaful yang ditawarkan oleh pengurus dana?

Untuk memastikan kelangsungan pelaburan, pelabur perlu mengekalkan jumlah unit tertentu dalam akaun. Bilangan unit minimum ini bergantung kepada syarikat pengurus dana. Ada yang menetapkan 250 unit, ada pula 500 unit. Baca prospektus dana atau tanya ejen unit amanah anda untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Bahagian kedua soalan adalah berkaitan dana unit amanah yang menawarkan perlindungan Takaful (dan bukannya takaful berkaitan pelaburan).  Nilai minimum untuk mendapatkan perlindungan takaful bergantung kepada syarikat pengurus dana.

Sebagai contoh, Public Ittikal menawarkan Takaful nyawa, kehilangan upaya dan juga kemalangan peribadi.  Jumlah unit minimum yang melayakkan pelabur menerima perlindungan ialah 5,000. Jika jumlah unit jatuh di bawah paras itu, maka takaful dibatalkan.  Setiap unit memberikan perlindungan bersamaan RM1.00. Perlindungan maksimum sehingga RM100,000 diberikan.

Bagi dana lain yang menawarkan Takaful, sila baca prospektus untuk menentukan kelayakan minimum yang ditetapkan untuk mendapatkan perlindungan .


2.  Dalam konteks pelaburan melalui produk Takaful berkaitan pelaburan (investment linked takaful), siapakah pengurus dana? Sebagai contoh bagi Prudential BSN Takaful, adakah Prudential BSN Takaful Berhad atau Eastpring Investment Berhad (dulunya Prudential Fund Management)?
 .
Syarikat takaful tidak melaburkan wang tersebut sendiri, sebaliknya menyerahkan kepada pengurus dana. Dalam kes ini, pengurus dana ialah Easstpring Investment Berhad.  Syarikat lain juga berbuat demikian, ada dengan syarikat dalam kumpulan sendiri, ada dengan firma luar, terutamanya jika syarikat Takaful tersebut tidak terlibat dalam bidang pengurusan dana.


3.  Kenapa dana yang disediakan oleh produk takaful berkaitan pelaburan tidak tersenarai dalam senarai dana patuh syariah SC?

Saya tidak 100 peratus pasti, tetapi setahu saya senarai tersebut adalah senarai dana unit amanah, sedangkan dana takaful berkaitan pelaburan tidak boleh dimasukkan dalam kategori sama kerana tidak  dijual beli kepada orang ramai melainkan mereka membeli produk takaful. Lazimnya setiap syarikat mempunyai Penasihat Syariah sendiri, maka tanggungjawab terletak di tangan mereka untuk memastikan dana ini patuh syariah..


4. Apakah pandangan tentang prestasi dana yang diuruskan oleh Eastprings Investments Berhad?

Rasanya penilaian dan pertimbangan adalah subjektif.  Tetapi cara untuk membuat penilaian ialah mengambil tempoh tertentu, katakan 1, 3 atau 5 tahun dan:
  • Bandingkan prestasi dengan dana-dana lain dalam kategori yang sama
  • Bandingkan prestasi dengan dividen Tabung Haji
  • Bandingkan prestasi dengan penanda aras dana
 Ini akan memberikan  gambaran menyeluruh tentang prestasi dana dan sama ada anda patut melabur di dalamnya.

Tiada ulasan: