27 Mac, 2012

Meninjau Kekuatan APM Automotive

Syarikat kukuh dengan harga saham yang berpatutan

APM Automotive, yang dimiliki sebahagian besarnya oleh Tan Chong, ialah pengeluar komponen kenderaan terkemuka yang mengilang pelbagai  produk termasuk sistem suspensi, alat penyaman udara, sistem elektrikal, kerusi dan juga komponen plastik.

Syarikat ini adalah jenama yang terkenal dalam industri kereta dan merupakan pembekal kepada kebanyakan syarikat pengeluar kereta utama. APM Automotive juga sedang mengembangkan operasinya di rantau ASEAN.

Syarikat ini diikuti oleh institusi dana besar dan lazimnya saya kurang memberi tumpuan kepada saham seperti ini melainkan apabila ekonomi gawat dan harganya rendah. Namun begitu, APM Automotive menarik perhatian saya kerana harganya telah jatuh sejak setahun lepas ke tahap yang saya rasa undervalued.

Berikut adalah carta APM Automotive:

Dipetik daripada Bursastation

 Kita dapat lihat bahawa APM Automotive telah mencatatkan peningkatan ketara antara 2009 hingga akhir 2010. Pada 2011 harganya menurun sedikit dan kini berada pada paras RM4.62.

Berikut adalah keputusan lima tahun APM Automotive sehingga tahun 2010.


Manakala di bawah adalah keputusan terbarunya:

Dipetik daripada Bursa Malaysia

Sahamnya turun sedikit sejak setahun lepas mungkin kerana EPS pada 2011 adalah lebih rendah daripada 2010.  Di samping itu, langkah BNM mengetatkan syarat kredit dijangka mempengaruhi jualan kereta pada 2012.

Walaupun begitu, jika paras keuntungan jatuh sedikit tahun ini, katakan kepada 50 sen sesaham, syarikat masih diperdagangkan pada P/E di bawah 10 dan earnings yield lebih 10% (terbalikkan P/E).

Syarikat juga dilihat mampu meningkatkan NTA dan juga dividen yang dibayar setiap tahun.  Bagi pelabur jangka panjang, walaupun jika senario jualan kereta lebih rendah berlaku tahun ini, potensi untuk pertumbuhan terbuka luas pada tahun-tahun akan datang.

Masa depan syarikat ini nampak cerah memandangkan ia menjadi peserta yang semakin penting di pasaran serantau ASEAN.  Pada pandangan saya saham ini sesuai untuk mereka yang sanggup menunggu.

Dalam dua atau tiga tahun akan datang apabila industri kereta kembali meledak, APM Automotive dijangka dapat menikmati manfaatnya.

Tiada ulasan: