12 Mac, 2012

White Horse Beri Pulangan Dividen Mantap

EPS seluruh 2011 merosot sedikit tetapi prestasi Suku 4 lebih baik


White Horse ialah sebuah syarikat pengeluar jubin yang pernah saya sentuh sebelum ini.  Prestasi syarikat agak kukuh dalam tempoh 10 tahun lepas dan berjaya mencatatkan keuntungan tahun demi tahun walaupun dalam kegawatan ekonomi.

Operasi syarikat tidak sukar difahami kerana mempunyai hanya satu rangkaian perniagaan utama.  Perkara menarik tentang White Horse ialah dari segi semua ukuran penting, iaitu hasil, keuntungan, aset bersih, aliran tunai dan juga dividen syarikat kelihatan kukuh.

Berikut adalah 'snapshot' prestasi White Horse antara 2006 - 2010



Dipetik daripada laporan tahunan White Horse

Pada tahun 2011, syarikat ini mencatatkan EPS berjumlah 25 sen, lebih rendah daripada 2009 dan 2010 tetapi EPS pada suku keempat ialah 8 sen, lebih tinggi daripada tempoh yang sama pada tahun sebelumnya.

Pada EPS 25 sen, syarikat mempunyai nisbah harga pendapatan P/E ratio hanya 6.8, iaitu bersamaan dengan earnings yield (terbalikkan nisbah P/E) sebanyak 15% berasaskan harga purata semasa kira-kira RM1.70.

Dividen yang diumumkan untuk seluruh tahun ialah 10 sen (5 sen interim telah dibayar dan 5 sen akhir akan dibayar).  Ini menghasilkan pulangan dividen sebanyak 6 peratus, iaitu pulangan yang agak tinggi pada harga semasa.

Dari segi aset pula, syarikat diperdagangkan jauh di bawah nilai aset ketara bersih (NTA) sebanyak RM2.84.  Pada harga RM1.70, nisbah harga kepada nilai buku (price to book value) hanya 0.6.

Berikut adalah pergerakan harga saham dalam tempoh 5 tahun lepas:

Dipetik daripada Bursastation

Tidak menghairankan jika harganya jatuh sedikit kerana keuntungan merosot sedikit pada tahun ini. Malah terdapat kemungkinan keuntungan pada 2012 juga mendatar atau menurun sedikit lagi jika pasaran hartanah menghadapi masalah.

Namun begitu memandangkan syarikat sudah mengembangkan operasi ke luar negara dan jenama yang dimiliki serta pengurusan yang kelihatan mantap, White Horse dijangka berkembang maju dalam jangka panjang.

Bagi saya paling menarik tentang saham ini ialah pulangan dividen 6 peratus yang diberikan.  Justeru pelabur yang melabur dalam saham ini boleh bergantung kepada dividen buat masa ini, dan mengharapkan prestasi yang meningkat dalam tempoh 2 - 3 tahun akan datang.

Perhatian bahawa analisis ini adalah untuk pelabur jangka panjang yang melabur dalam saham seolah-olah beliau melabur dalam perniagaan syarikat dan sanggup menunggu untuk meraih pulangan yang dikehendaki.

Tiada ulasan: