19 Oktober, 2011

Perbezaan 'Technical Buy' Dengan 'Buy'

Cadangan dibuat menggunakan kaedah analisis berbeza

Jika anda rajin membaca laporan penyelidikan daripada syarikat broker atau membaca laporan penyelidikan ringkas di  theedgemalaysia.com, anda mungkin pernah melihat syarikat broker membuat cadangan technical buy atau technical sell atas saham tertentu.

Apakah perbezaan antara 'technical buy' dan 'buy' biasa?

Syarikat broker saham lazimnya ada dua fungsi penyelidikan, iaitu bahagian teknikal dan asas (fundamental).  Bahagian teknikal ini membuat analisis berasaskan carta, volum dan bekalan dan permintaan yang bersifat jangka pendek.

Lazimnya faktor teknikal  tidak menyentuh tentang kekuatan asas syarikat dan kadangkala syarikat yang tidak begitu kukuh pun boleh masuk dalam senarai jika faktor teknikal member isyarat bahawa terdapat permintaan bagi saham ini.

Pelabur perlu prihatin bahawa technical buy ini adalah bersifat jangka pendek dan perlu dipantau dari masa ke masa. Apabila membeli berasaskan technical buy, anda perlu menetapkan stop loss dan juga target price untuk meraih untung.

Ini berbeza daripada cadangan buy biasa, yang mana analisis dibuat berasaskan kekuatan perniagaan syarikat dan sasaran harga ditetapkan berasaskan potensi syarikat mencatatkan keuntungan pada masa depan.

Jika ada berdagang dalam saham, cadangan technical buy atau technical sell relevan untuk anda.  Sebaliknya jika anda melabur berasaskan kekuatan asas syarikat seperti saya, anda perlu memberi tumpuan kepada analisis berasaskan fundamentals.

Sementara itu, selain daripada cadangan buy and sell, anda mungkin menemui beberapa cadangan lain yang sebenarnya sama tetapi menggunakan istilah lain.

Bagi cadangan beli saham, istilah yang digunakan termasuk buy, overweight dan accumulate. Bagi cadangan pegang saham, istilah yang digunakan termasuk hold, market perform dan neutral.  Sementara itu bagi cadangan jual saham pula, istilah yang mungkin digunakan ialah sell, underperform dan underweight.

Tiada ulasan: