13 Oktober, 2011

Bagaimana Dengan BIMB Holdings?

Bank Islam Sesuai Diletakkan Dalam Senarai Pemerhatian

BIMB Holdings ialah syarikat pegangan bagi Bank Islam dan juga Syarikat Takaful Malaysia. Kedua-dua syarikat ini mencatatkan prestasi yang agak memuaskan kebelakangan ini.






Saya pernah menulis tentang BIMB beberapa kali dalam blog saya dan pada waktu itu saham ini masih belum popular dan berada pada harga sekitar RM1.30.

Sekarang prestasi BIMB semakin kukuh, manakala harga sahamnya juga kian meningkat.  Hasil daripada peningkatan prestasi ini, sudah ada syarikat penganalisis yang mula mengikuti perkembangan BIMB. Salah satu daripadanya ialah Maybank Investment Bank.

Untuk mendapatkan laporan penyelidikan mereka, taip 'Bank Islam Research Report' dalam Google dan anda boleh mendapatkan sekurang-kurangnya dua laporan penyelidikan. (Kalau tak jumpa, emel saya dan saya akan hantarkan kepada anda).

Berikut adalah carta harga saham BIMB untuk tempoh lima tahun lepas:

Dipetik daripada Bursastation

Perkara paling menarik ialah kenaikan volum dagangan saham BIMB dalam tempoh setahun lepas menunjukkan peningkatan minat pelabur terhadapnya.

Saya rasa tidak perlu saya mengulangi segala analisis kerana anda boleh baca sendiri daripada laporan penyelidikan yang saya sebutkan di atas, terutamanya kerana saya setuju dengan analisis yang dibuat.

Ada dua research house yang meletakkan penarafan 'buy' pada saham ini dengan harga sasaran sebanyak RM2.40. Pada pandangan saya, sasaran ini amat munasabah.

Pada masa posting ini ditulis, saham BIMB ditutup pada harga RM2.05.  Dalam tempoh beberapa bulan lepas saham diperdagangkan pada julat antara RM1.60 - RM2.40.

Saham BIMB berpotensi naik kerana dua sebab. Pertama kerana prestasinya dan yang kedua ialah sahamnya mungkin menarik minat pembeli atau institusi kewangan besar, yang pasti akan menaikkan harga saham.

Memandangkan faktor luaran semasa, tujuan saya menulis mengenai BIMB bukan untuk menyatakan bahawa saham ini adalah sangat undervalued pada harga semasa, tetapi untuk mencadangkannya dimasukkan dalam senarai pemerhatian.

Pada pandangan saya jika harga jatuh di bawah RM2.00, maka nilai sudah mula dilihat dan lebih jauh saham ini jatuh di bawah harga tersebut, lebih besar nilai yang diperolehi.

Tiada ulasan: