14 September, 2011

Fokus kepada Kecemerlangan

Terlalu banyak tumpuan kepada 'buit duit' atau 'jana wang'

Sejak beberapa tahun lepas, seiring dengan perkembangan Internet, saya lihat pelbagai skim atau usaha yang menjanjikan anda boleh buat duit dengan pantas.

Malah dalam pelaburan saham juga, saya membaca tentang perisian yang menjanjikan anda boleh capai untung tanpa mengetahui sebarang analisis fundamental atau teknikal.

Kalaulah hidup ini begitu senang, tak payahlah orang bersusah payah bekerja dan menimba ilmu!

Malah saya sendiri pernah menghadiri beberapa seminar yang mendakwa anda boleh menghasilkan produk atau perkhidmatan atau menulis buku walaupun anda bukan pakar.

Tumpuan diberikan kepada pemasaran produk dan individu, yang dikatakan faktor paling penting untuk menarik dan mendapatkan pelanggan.

Saya amat setuju bahawa pemasaran adalah kaedah penting untuk mendapatkan pelanggan, tetapi kepakaran dan kecemerlangan diperlukan untuk mengekalkan mereka.

Menurut Tom Peters, yang pernah terkenal dalam satu masa dulu dengan buku 'In Search of Excellence', jika kita memberi tumpuan kepada kecemerlangan,  hasil dan untung akan menyusul.

Bagi saya dalam segala apa yang kita lakukan, nilai tambah perlu diwujudkan. Kita perlu bertanya adakah apa yang kita lakukan sebenarnya memberi nilai kepada masyarakat.

Jika tidak kita akan buat duit 'atas angin' atau tanpa menambah apa-apa nilai. Memang ada orang boleh jadi kaya dengan cara ini, tetapi kita perlu tanya apakah manfaat kita kepada masyarakat.

Dengan melakukan sesuatu yang bernilai dengan cemerlang, anda berpeluang untuk terus meningkat dalam kerjaya atau perniagaan.

Berusaha memberikan produk atau perkhidmatan cemerlang dan kemungkinan besar kejayaan akan menyusul, dari segi kewangan atau dalam bentuk lain.

Lazimnya tiada jalan singkat melainkan berusaha gigih membina kepakaran dan mencapai kecemerlangan, walaupun ia mungkin mengambil masa beberapa tahun.

Tiada ulasan: